Review Sony A7R IV

Review Sony A7R Mark IV

De voorsprong wordt groter

Met de komst van de Sony A7R IV legt Sony de lat wel erg hoog voor de concurrentie. Slechts één avond had ik het genoegen even met de camera te mogen werken maar ik ben diep, heel diep onder de indruk.

SONY A7R MARK IV | FE 24-70/4.0 | ISO 100 | F 18 | 1/160 SEC

Momenteel gaat Sony aan kop in de race om het marktaandeel, wereldwijd, in de verkoop van Full frame camera’s. De reden, een grote voorsprong in technieken zoals autofocus, aantal beelden per seconde en natuurlijk de uitstekende Sony sensoren. Daarnaast is inmiddels de line-up van beschikbare lenzen meer dan voldoende en is er voor ieder wat wils.

De nieuwe master of the universe: Sony A7R IV

De Sony A7R IV heeft een nieuwe sensor van 61 megapixel met een dynamisch bereik van 15 stops. Daarnaast beschikt de camera over de Sony Pixel Shift Shooting Mode waarmee opnames van maar liefst 240 megapixels zijn te maken. De camera maakt dan meerdere opnames achter elkaar waarbij de sensor steeds een halve pixel opschuift. Onderstaand beeld maakte ik met slechts 1 shot, direct uit de camera in JPEG, en het resultaat is verbluffend. De foto maakte ik met de Sony FE 24-70/4.0, kun je nagaan wat er gebeurt als je er een prime lens opzet.

SONY A7R MARK IV | FE 24-70/4.0 | ISO 100 | F 7,1 | 1/250 SEC
100% Crop

Verbeteringen en aanpassingen

Wat mij direct opvalt als ik die avond begin te fotograferen is de kwaliteit van de zoeker. Meestal ben ik niet zo van de digitale viewfinders maar deze nieuwe zoeker van Sony is uitstekend. Met een resolutie van 5,76 megapixel een grote stap vooruit t.o.v. de A7 III en de A9 die het met 3,68 megapixels moeten doen. Uiteindelijk is dit de doorbraak voor mij maar daarover in de eindconclusie meer. Wat ook verbeterd is, is de grip, fijn als je wat grotere handen hebt zoals ik en de bediening van de joystick, iets wat ik veel gebruik voor het verplaatsen van het autofocuspunt. Daarnaast is het instelwiel achterop de camera verplaatst naar bovenop waardoor je minder snel ongemerkt de knop verdraait.

SONY A7R MARK IV | FE 24-70/4.0 | ISO 100 | F 11 | 1/125 SEC

Autofocus

De autofocus van de camera is sterk verbeterd en heeft nu 567 fasedetectie punten en 400 contrastdetectie punten, verspreid over 74% van het beeld. Daarnaast kun je de kleur van het aangegeven autofocuspunt zelf bepalen (wit of rood) in plaats van het lichte grijs van eerdere modellen wat soms niet zien was. Deze camera had ik natuurlijk graag wat langer tot mijn beschikking gehad en dan het liefst tijdens mijn reizen in Botswana. De camera heeft namelijk Real time Eye AF, of in gewone mensentaal oogherkenning, en dat niet alleen bij mensen maar tegenwoordig ook bij dieren. Dit heb ik al uitgebreid kunnen testen bij de Sony A9 na de firmware update en het werkt fabelachtig goed. Een ander ding wat goed van pas komt in Africa is de APS-C crop in de camera. Natuurlijk raak je dan veel pixels kwijt maar omdat de Sony A7R IV en veel heeft houd je er nog 24 miljoen over en dat is meer dan een gemiddelde APS-C camera. Een ingebouwde converter dus eigenlijk met nauwelijks kwaliteitsverlies.

SONY A7R MARK IV | FE 24-70/4.0 | ISO 100 | F 16 | 1/160 SEC

Conclusie:

Deze camera biedt alles wat je je maar kan wensen en mij dus ook. Voor de reviews fotografeerde ik natuurlijk al veel met Sony maar toch greep ik voor mijn Africa reizen steeds terug naar mijn Canon 5D mark III. Nu met deze Sony A7R IV stap ook ik volledig over en wel om de volgende redenen:

De zoeker is nu wat hij hoort te zijn, goed scherp, overzichtelijk en kleurecht.
De beeldstabilisatie van 5,5 stops wat fotograferen uit de hand met tele makkelijker maakt.
De sensor van 61 megapixel die ook bij een crop nog 24 megapixel overhoudt.