Review van de Sony A1

Review van de Sony A1

Review van de Sony A1: Superieure resolutie en snelheid

Sony heeft een baanbrekende nieuwe camera aangekondigd: De Sony Alpha 1. Sony ambassadeur Gustav Kiburg kreeg de beschikking over dit nieuwe vlaggenschip en mocht er een heel weekend mee op pad. Met maar liefst 50.1 megapixels én 30 frames per seconde zou deze camera zijn voorgangers, de A7R IV en de A9 II, moeten kunnen vervangen. In dit artikel neemt Gustav, die al lange tijd met de A9 II werkt, ons mee in de snelheid en autofocus, en zetten we de verschillen met zijn voorgangers op een rijtje.

Wat mij het eerste opvalt is dat de camera er exact hetzelfde uitziet als de A9 II. Er zijn geen grote verschillen zichtbaar. Voor het gevoel lijkt hij iets dikker te zijn, maar dit zal een minuscuul verschil zijn. De fotografen die momenteel met Sony fotograferen, zullen deze camera dan ook ervaren als vertrouwd. Bij het batterijklepje hebben ze wel een kleine aanpassing gemaakt: het klepje is nu voorzien van een 'lock-sluiting'. Ik ervaar dit als een positieve verandering aan het gebruikersgemak. Het fijne is dat de grip van de A9 II (VG-C4EM) gewoon compatibel is met zijn opvolger. Ook de accu’s (FZ-100) zijn hetzelfde.

Recent mocht ik aanwezig zijn bij een honden frisbee evenement. De perfecte gelegenheid om te testen hoe snel de camera daadwerkelijk is, hoe de prestaties zijn van de Tracking (het volgen van het onderwerp) i.c.m. de eyefocus en of de 30 frames per seconde een zichtbare verbetering zijn ten opzichte van de A9 II met 20 frames per seconde. De avond ervoor heb ik uitgebreid met het menu gespeeld en heb ik de settings naar mijn voorkeuren ingesteld. Voordat je 'in het echt' aan de slag gaat met de camera, adviseer ik je om de camera altijd eerst even eigen te maken. Verander wat instellingen en bekijk eens wat het precies doet, zonder dat er prestatiedruk op zit.

Verbeterde AF

Zelf fotografeer ik inmiddels al een paar jaar met de Sony A9II, dus ik ben zeker al wat gewend in positieve zin over de AF van de camera. Echter, toen ik de A1 op een hond richtte, was ik direct verbaasd: Wauw! Wát een snelheid. De AF pakte direct de hond en liet deze ook niet meer los. Zonder enige vertraging wist de camera de eyefocus te gebruiken en razendsnel over te schakelen naar de kop als hij het oog niet direct kon detecteren. Verbluffend!

In onderstaand voorbeeld heb ik een kleine selectie uit de burst van 40 tot 60 beelden gehaald. Zonder enige nabewerking zijn alle foto’s stuk voor stuk haarscherp. Zo is er meer dan genoeg beeld waaruit ik kan kiezen.

Sneeuw

Op zondag werd ik wakker in een witte wereld. Het had ’s nachts hard gesneeuwd en mijn plan voor vandaag was om vroeg uit de veren te gaan om eekhoorns en vogels te fotograferen. Hoe mooi kun je het treffen?!

Eye Autofocus

Om eekhoorns te kunnen fotograferen, kun je de functie van de 'Animal EyeFocus' gebruiken. Volgens eerdere berichten bij de A9 II werkte deze functie nog niet optimaal en beloofde Sony met verbeteringen te komen. Terwijl de eekhoorn tevoorschijn kwam, herkende de camera zonder enige twijfel het oog van het pluizige diertje. Ook op deze functie presteert de camera verbazingwekkend goed! Een nieuwe ontwikkeling in de Eyefocus is de functie voor vogels. Deze ontbrak tot op heden op de A9 II, maar blijkt een zeer goede toevoeging te zijn. Ook de kleinere vogeltjes werden per direct herkend door de camera.

Nieuwe menu-indeling

Op verzoek van vele professionele fotografen en videografen heeft Sony de menustructuur herzien. De hoofd- en functiemenu’s, met aanrakingsbediening, hebben nu menu tabbladen links van het scherm en de parameters rechts zorgen voor eenvoudige navigatie. Nieuw in het menu is ook de mogelijkheid voor afzonderlijke instellingen voor foto’s en films. Je kan een sub-instelling van de instellingen nu wijzigen afhankelijk van de geselecteerde modus. Dit is ideaal wanneer je verschillende diafragma’s, sluitertijden en andere instellingen wilt gebruiken voor fotograferen en filmen. Via het menu zet je ook makkelijk aanpasbare functies onder knoppen. Er kunnen 164 functies aan 17 aanpasbare knoppen worden toegewezen. Er kunnen aangepaste functies worden toegewezen voor foto’s, video en afspelen.

Is deze camera iets voor mij?

De Sony A1 is wat mij betreft een samenvoeging van de A7R IV en de A9 II en daarmee geschikt voor sport, reportage/studio én natuurfotografen. De snelheid komt goed van pas bij de sport en vogelfotografie, daar het hoge aantal megapixels zeer welkom is voor studiofotografen en voor de natuurfotograaf die graag wilt croppen.

Objectieven

Het gehele weekend heb ik gebruik gemaakt van mijn Sony FE 400mm F/2.8 GM OSS. Met dit objectief behaald de camera de 30 frames per seconde. Alle Full-frame objectieven zijn natuurlijk ”gewoon” geschikt voor deze body, maar sommige objectieven kunnen deze snelheid niet aan. De populaire lens Sony FE 200-600mm F/5.6-6.3 G OSS en Sony FE 600mm F/4.0 GM bijvoorbeeld wel. Klik hier voor een uitgebreid overzicht van alle compatibele objectieven.

Mijn eerste bevindingen van deze camera zijn zeer positief.

• Ontzettend goede en snelle autofocus en het volgen (tracking)
  • Hele fijne zoeker
  • Animal en vogel Eye-AF werkt erg goed.
  • 30FPS kan in sommige gevallen erg handig zijn. Uiteraard kun je instellen dat je in 10 of 20 FPS wilt werken om de hoogste snelheid te halen.
  • Om de buffer snel te kunnen legen, kun je het best met de CF-Express type A kaart fotograferen
  • Ik vind het een dikke plus dat je met wildlife fotografie door de 50 megapixels nog flink kunt croppen.
  • De menu-structuur is in positieve zin veranderd.
  • In de praktijk kreeg ik het niet voor elkaar met een lange burst van foto’s de buffer van de camera vol te krijgen terwijl ik in RAW + JPEG fotografeerde.
  • De prijs valt mij wat tegen, maar staat goed in verhouding tot wat er nog meer te koop is op de markt.

Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.