Fujifilm X-Pro3 Titan Zwart
Fujifilm X-Pro3 Titan Zwart
1.699,00

Fujifilm X-Pro3 Titan Zwart

1.699,00

Direct leverbaar

Op voorraad in onze winkel
Of 566,33 in 3 termijnen, 0% rente?
Of 56,36 per maand? Let op, Geld lenen kost geld.
* Afhankelijk van de gekozen bezorgoptie
5 jaar garantie

Bij Cameraland profiteer je van 5 jaar garantie op dit artikel. Op alle nieuwe producten krijg je standaard minimaal twee jaar wettelijke garantie, met deze actie krijg je 3 jaar extra garantie!

€139
korting
€139 korting op Capture One

Koop deze camera samen met Capture One Pro 20 Camera Bundle en ontvang direct 139 euro korting! Deze korting wordt automatisch berekend zodra je de software én een of meerdere camera's in het winkelmandje plaatst. Klik hier voor meer informatie.

Kies je voordeelbundel

Omschrijving Fujifilm X-Pro3 Titan Zwart

Preview Fujifilm X-Pro3

Als er een camera is waar ik dit jaar echt naar uitgekeken heb, dan is het wel de onlangs aangekondigde Fujifilm X-Pro3. Naast Leica is Fujifilm eigenlijk de enige fabrikant die naar mijn mening pure fotografie en straatfotografie een wam hart toedraagt. Beide merken beschikken over modellen met een doorzichtzoeker, alleen bij de Fujifilm X-Pro camera’s is er nog een extra gemak in de vorm van een EVF ( Electronic View Finder ). Het grote voordeel van een optische zoeker is dat je altijd een “eerlijk” beeld hebt, ongeacht de lichtomstandigheid en zeker bij low-light is een EVF niet altijd even plezierig om mee te werken. Het grote voordeel van een EVF is wel dat je volledige controle over je belichting hebt, dus een zoeker met “the best of both worlds”.

Als je de X-Pro3 vastpakt komt het verleden weer tot leven. Je ziet een vrij sober gehouden body met alleen de noodzakelijke knoppen, maar het meest in het oog springend lijkt het gebrek aan het LCD scherm. Bij alle camera’s inmiddels van een imposant formaat, lijkt hij bij de X-Pro3 niet aanwezig. Althans, zo lijkt het... Op het eerste gezicht doet de X-Pro3 je denken aan de analoge camera’s uit lang vervlogen tijden, waarbij je de “filmslip” achter een venstertje kon schuiven om jezelf er aan te herinneren welke film en hoeveel opnamen je nog over had. En daar lijkt het op, alleen is het nu een sub LCD waarbij naast de belangrijkste informatie ook de gekozen filmsimulatie getoond wordt.

De achterkant is neerklapbaar waardoor het verborgen LCD scherm zichtbaar wordt. Het is er dus wel, maar wordt niet meer als prioriteit gezien en wellicht om reden dan ook niet omklapbaar waardoor je wel gedwongen wordt de zoeker meer te gaan gebruiken. Uiteraard is het LCD scherm noodzakelijk voor het menu en meer uitgebreidere instellingen, maar het niet iets dat we iedere keer veranderen willen dus hun keuze voor deze oplossing snap ik en nu ik er over nadenk. Eigenlijk wel logisch ook.

Onder de motorkap

Intern is de X-Pro3 meer dan alleen de opvolger van de X-Pro, de camera heeft het DNA van de X-T3 alleen verfijnder en verder doorgevoerd. AF scherpstelling bij -6EV, wat neerkomt op bijna duisternis en door de in body processing wellicht de eerste camera die beter Jpeg’s produceert dan RAW in de nabewerking. En om de feel met het analoge nog meer te benadrukken is er Classic Neg als filmsimulatie toegevoegd.

Fujifilm is een fabrikant die lijkt te luisteren naar waar behoeft aan is

En nee, het is geen camera die iedereen zal aanspreken. Maar dat hoeft ook niet. Het is niet de camera die je wilt hebben voor actie of sport en het is ook geen camera voor zware tele-objectieven. Het is wel een weloverwogen keuze voor reizen, straat of documentaire fotografie. Een camera die vraagt om - en gemaakt lijkt voor prime’s (gelukkig heeft Fujifilm hier een zeer ruim aanbod in) van groothoek tot extreem lichtsterke portret objectieven, zoals hun inmiddels legendarische XF 56/1.2 APD.

Afwerking

Op de afwerking is ook dit keer allerminst bezuinigd. Ook de X-Pro3 is weather sealed en heeft voor het eerst een topcap en bodemplaat van titanium. Lastiger om te fabriceren, maar het dan toch een compromisloze keuze te laten zijn zegt wel iets over de wens vooral ook een mooie camera te willen maken. Naast de normale zwarte uitvoering zijn er twee uitvoeringen toegevoegd, Dura-black en Dura-silver. Naast een krasbestendige coating geven deze uitvoeringen de camera een zeer exclusieve uitstraling.

Conclusie

Zoals gezegd, de X-Pro3 is geen camera voor een breed publiek, maar eerder voor liefhebbers van fotografie in de meest pure vorm en voor fotografen die een kwaliteitsproduct kunnen waarderen. Het is een camera die mij persoonlijk enorm aanspreekt, de looks, de feel, echt een camera die je voor dagelijks gebruik bij je wilt hebben.

Mijn X-Pro3 heb ik al besteld, de uitvoering in Dura-black. En als je wilt weten waarom, kom dan gezellig langs en ik praat je bij over alle voordelen die deze camera je als gebruiker kan bieden.

Ik ben Eric, en wij zijn Cameraland.


Eigenzinnige systeemcamera

De Fujifilm X-Pro3 is een opvallende systeemcamera met eigenschappen die behoorlijk afwijken van die van de gemiddelde systeemcamera. De camera biedt een bijzondere hybride zoeker die je zowel als doorzichtzoeker als elektronische zoeker kunt gebruiken. Het scherm is secundair bij de X-Pro3; normaliter zit het ingeklapt maar je kunt het ook uitgeklapt gebruiken met de camera ter hoogte van je middel. De X-Pro3 is een camera met een geweldige beeldkwaliteit en het uiterlijk van een klassieke meetzoekercamera.

Klassiek uiterlijk

Vanaf de X-Pro1, het eerste model in deze serie die in 2012 op de markt kwam, kennen de X-Pro camera's een fanatieke schare fans, waaronder straat-, reportage- en documentairefotografen. Zoals gezegd heeft de camera het klassieke uiterlijk van een meetzoekercamera, en hij biedt naast een fantastische beeldkwaliteit ook een snelle werking en alle actuele functies die je als fotograaf (en cineast!) van een topcamera mag verwachten.

Perfecte beeldkwaliteit

Wat betreft de beeldkwaliteit: die is geheel vergelijkbaar met de andere topmodellen van Fujifilm, zoals de X-T3 en de X-H1. Door toepassing van een X-Trans CMOS 4 BSI beeldsensor met 26,1 miljoen pixels plus de krachtige X-processor 4 image processor (viermaal krachtiger dan van de voorganger) is de beeldkwaliteit werkelijk perfect en dat geldt ook voor de hogere gevoeligheden die tot maximaal ISO 51.200 lopen. Door de bijzondere opstelling van de pixels is geen antimoiré filter nodig waardoor de beelden nog scherper ogen.

Verbeterde hybride zoeker

We gaan snel terug naar de bijzondere eigenschappen van de X-Pro3 en dan beginnen we met de hybride zoeker. De X-Pro1 had ook al zo'n zoeker maar het systeem is steeds verbeterd. Door een speciale constructie kun je de zoeker op twee manieren gebruiken; als optische of als elektronische zoeker. Gebruik je de optische zoeker dan worden kaders en opname-info elektronisch ingespiegeld. In de Digital Rangefinder modus zie je ook een vergroot beeld van het scherpstelgebeid onder in beeld.

Groter, scherper, helderder

De elektronische zoeker is behoorlijk verbeterd ten opzichte van de X-Pro-2. Fujifilm maakt nu gebruik van een oled-scherm met maar liefst 3.69 miljoen beeldpunten in plaats van het lcd-scherm van de voorganger. De contrastweergave is 1:5000 in plaats van 1:300 en het zoekerbeeld is groter, scherper en helderder. Al met al een veel mooier beeld met natuurlijke kleuren en een dito contrast, en dankzij de verversingssnelheid van 100 fps (in de Boost modus) zijn ook snelbewegende onderwerpen schokvrij zichtbaar.


Unieke schermconstructie

De X-Pro2 beschikte net als de X-Pro1 over een vast lcd-scherm. Bij de X-Pro3 wordt echter een unieke schermconstructie gebruikt. Bij het fotograferen via de zoeker is het scherm ingeklapt met de beeldzijde naar binnen, goed beschermd dus. De achterkant van het scherm toont dan wel een klein statusschermpje waarin je belangrijke opnameparameters zoals de witbalans en ISO kunt aflezen. Je kunt hier ook de gebruikte filmsimulatie tonen, dit lijkt dan net het venstertje van een analoge camera waarin je het dekseltje van het filmdoosje kon bewaren. Het beeld blijft zichtbaar na uitschakelen van de camera maar schakelt over naar zwart-wit zodat het nauwelijks stroom verbruikt.

Waist level

De ontwerpers hebben als doelgroep de fotograaf die bij voorkeur via de zoeker werkt. Om aan de vraag van onder meer straatfotografen tegemoet te komen is het scherm zo ontworpen dat je het uit kunt klappen, maar dan alleen in horizontale positie. Je kunt hierdoor onopvallend vanuit 'waist level' (de camera op buikhoogte) fotograferen. Uiteraard is het ook mogelijk om gemaakte opnamen in het scherm terug te kijken, maar dat kan ook in de elektronische zoeker.

Retro maar actueel

De camera biedt een volwaardige filmmodus in 4K-kwaliteit waardoor je video met een viermaal hogere detailscherpte dan bij Full HD kunt schieten. Footage in slow motion maak je in de Full HD 120p modus. Enkele van de vele andere nieuwe features zijn bijvoorbeeld de Focus Limiter (stel begin- en eindpunt in van het scherpstelbereik, net zoals bij sommige lenzen) en een uitgebreid instelbare Focus Bracketing. Toegevoegde filmsimulatiemodi zijn onder meer Classic Color Neg en Color Chrome FX Blue.

Titanium

Fujifilm biedt de camera wat betreft de behuizing aan in drie versies. Er is een model met een zwarte standaardcoating, een versie met Dura Black- en eentje met Dura Silver-coating. De Dura-coating is extreem goed bestand tegen krassen en slijtage, waardoor je camera er heel lang als nieuw uit blijft uitzien. Alle modellen beschikken over dezelfde retro vormgeving met klassieke draaiwielen en knoppen. De sluitertijdenknop biedt nu ook plaats aan de ISO instelling. Til de knop omhoog en je kunt de gevoeligheid aanpassen. De camera's hebben ook alle een boven- en onderplaat van het lichte maar ultrasterke titanium in plaats van de magnesiumlegering van de voorganger.

Specificaties
Merk Fujifilm
Breedte 140.5 mm
Diepte 46.1 mm
Hoogte 82.8 mm
Gewicht 447 gram
Inclusief lens Nee
Lensmount Fuji Systeemcamera (X)
Processor X-Processor 4
Type camera Systeemcamera
Bestandsformaat JPG, JPG + RAW, RAW
Beschikbare beeldverhoudingen 1:1, 3:2, 16:9
Weersbestendig Spatwaterdicht, Stofdicht
Type sensor APS-C
Cropfactor (x) 1.5
Technologie X-Trans CMOS 4
Resolutie (megapixels) 26.1
Formaat sensor (mm) 23.5 x 15.6
Maximale fotoresolutie (pixels) 6240 x 4160
Autofocuspunten 425
Autofocus type Fase detectie
Minimale ISO 160
Maximale ISO 12800
Beelden per seconde 11
Beelden per seconde(Lv-Electronische sluiter) 30
Multishot / Pixelshift Nee
Langste sluitertijd (sec) 1
Kortste sluitertijd 1/8000 sec
Belichtingscompensatie -3 to +3 EV (1/3 EV Steps)
Formaat display (inch) 3
Aantal pixels display 1620000
Type display Kantelbaar display, Touchscreen
Type viewfinder Electronisch
Vergroting viewfinder (x) 0.52
Flitsopties Accessoireschoen
Type accessoireschoen Hotshoe
X-syncsnelheid (sec) 1/250
Videofunctie Ja
Video resolutie 4K, Full HD
Maximale videoresolutie 4096 x 2160 pixels
Maximale framerate UHD/4K 29.97
Maximale framerate 1920x1080 59.94
Video compressie H.264, MPEG-4
Video display opties Focus peaking, Histogram
Type interne microfoon Stereo
Audio opties Aansluiting hoofdtelefoon
Geheugenkaart SD Card, SDHC Card, SDXC Card
Aantal geheugenslots 2
Type verbinding Bluetooth, Wifi
Aansluitingen 2.5mm remote, 3.5mm Koptelefoon, USB-C
Model Accu NP-W126S
Productbeoordelingen
1 reviews
“Geweldige camera, eigenzinnig ontwerp”
Beoordeling door Anno Huidekoper (geplaatst op 03-12-2019)
Prestatie
Design
Kwaliteit
Achtergrond
Mijn professioneel fotowerk wordt gebruikt in folders, tijdschriften, kranten en diverse websites. Een deel van mijn werk druk ik zelf op A3+ formaat. Daarnaast houd ik me soms bezig met straatfotografie. Vanwege het geringe gewicht, het compacte formaat en de lenskwaliteit ben ik een jaar of 6 geleden overgestapt van Canon full frame naar Fuji APS-C formaat. Mijn X-PRO2, als opvolger van de X-E2, heb ik ingeruild voor een X-PRO3.

De X-PRO3, anders dan andere camera’s
In deze ‘review’ ga ik niet in op de kwaliteit van de sensor. Het is dezelfde sensor is als in de XT-30 en XT-3 en daar is al voldoende over geschreven. Ook ga ik niet elk knopje beschrijven, ik beperk me tot de grote veranderingen en hoe ik die zelf ervaar.

De elektronische zoeker
Één van de redenen voor mij om over te stappen van X-PRO2 naar X-PRO3 is de verbeterde zoeker. De vergrotingsmaatstaf is van 0,59 naar 0,66 gegaan. Daarnaast is het contrast verhoogd, de verversingsfrequentie is verhoogd en het aantal pixels is toegenomen. Het verschil tussen het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ zoekerbeeld is opvallend groot. Alleen al dat maakt het upgraden voor mij al bijna waard.

Kleine monitor op de achterkant
Geheel nieuw is de kleine monitor op de achterkant, precies daar waar je een groot scherm verwacht. Via het menu kan je zelf bepalen wat je kan aflezen op dit schermpje. Ik ervaar het als heel plezierig om in één opslag, wanneer je de camera op pakt, te zien de belangrijkste instellingen zoals witbalans, sluitertijd, diafragma, belichtingscorrect. Ook is de capaciteit van de accu zichtbaar. Ook de veel geprezen film simulaties van Fuji kan je op het schermpje zien. Je ziet dan, heel fancy, op het scherm een afbeelding lijkend op het kartonnen doosje waar vroeger het filmpje in zat. Ik mis de gele Kodak Tri-X afbeelding en in het donker is de kleine monitor niet af te lezen, wel spijtig.

Klapscherm
De X-PRO2 heeft een vaste scherm op de achterwand. Dat kan je als live view gebruiken en je kan het gebruiken om opnamen te bekijken. Bij veel omgevingslicht valt het gebruik van dit scherm niet mee. De X-PRO3 heeft een klap scherm. Is dit scherm ingeklapt dan zie je de al beschreven kleine monitor. Houd je het scherm ingeklapt dan fotografeer je alleen met de elektronische zoeker of met de optische zoeker. Bij het bekijken van de opnamen kan je elektronische zoeker gebruiken. Ik heb zelf gemerkt dat dat een rust geeft om alleen de elektronische zoeker te gebruiken en niet, zoals gebruikelijk, afwisselend te gaan turen op de achterkant van de camera en door de zoeker.
Het scherm kan je open klappen, op slechts één manier, te weten naar beneden. De camera is dan veel groter geworden. Dit nodigt niet uit om de zoeker te gebruiken om te fotograferen en het scherm te gaan gebruiken om de opnamen te bekijken. Klap je het scherm uit op 90 graden dan wordt je camera een klassieke camera met ‘waist level’ zoeker. Alleen de fysieke loep ontbreekt. Bij mijn werk gebruik ik vaak een laag camera standpunt. Dit klapscherm was voor mij één van de redenen om over te stappen op de X-PRO3. Ook bij straatfotografie is dit klapscherm handig, je kan heel ongemerkt een foto nemen. In de fotostudio heeft een waist level zoeker grote voordelen. Immers, je camera staat minder tussen jou en het model, je kan dus meer contact hebben met het model. Het scherm van de X-PRO3 heeft een hoger contrast dan van de X-PRO2 en het bekijken gaat wat gemakkelijker omdat de camera, bij 90 graden uitklappen, schaduw vormt op het scherm.

Achterwand zonder D-pad
De achterwand van de X-PRO3 heeft een aantal wijzigingen ondergaan. Ik ben heel blij dat de D-pad weg is. Bij het vasthouden van de camera met 1 hand drukte ik vaak ongewild en onbedoeld de D-pad aan. De functies van de D pad zijn op een handige manier door andere knoppen overgenomen.

De optische zoeker
Uit de technische beschrijving van de X-PRO3 blijkt dat de optische zoeker van de X-PRO3 wat ‘uitgekleed’ t.o.v. de X-PRO2. Omdat ik niet met de optische zoeker werk kan ik niets schrijven over mijn eigen ervaring.

AF prestaties
Fuji beschikt over een aantal objectieven met een trage AF. Een voorbeeld daarvan is het 60mm/2.4 macro objectief. De autofocus in combinatie met een X-PRO3 gaat beduidend vlotter dan in combinatie met een X-PRO2.

Shuttershock bij 16-80 mm/4.0
Het Fuji 16-80 mm/4.0 objectief is gevoelig voor shuttershock bij 1/125 sec bij de X-PRO2. Dit is te verhelpen door bij die sluitersnelheid de elektronische sluiter te gaan gebruiken. Ook bij de X-PRO3 doet dit verschijnsel voor en is opm dezelfde manier te verhelpen.

Beschouwing en conclusie
De vorm van de X-PRO2 heeft mij altijd uitgenodigd om te gaan fotograferen. Ook van collega-fotografen heb ik dat over de X-PRO2 geregeld gehoord. Het is razend knap van Fuji dat ze zo’n vorm voor een camera gevonden hebben. Fuji is bij de X-PRO3 nog een stap verder gegaan. De uitnodigende vorm van de camera is, wat mij betreft, gebleven. Omdat het klapscherm in principe dichtgeklapt blijft tijdens het fotograferen wordt je gedwongen met de elektronische zoeker te gaan werken. Je stopt daardoor met het heen en weer gaan tussen kijken door de zoeker en het bekijken van het scherm achterop. Ik heb gemerkt dat ik hierdoor meer gericht ben op de opname maken. Oftewel, ik fotografeer geconcentreerder. De kwaliteit van het zoekerbeeld en het scherm is toegenomen, de kleine monitor achterop de camera werkt handig. Door het laten vervallen van de D-pad ligt de camera wat plezieriger in de hand. Dat het klapscherm slechts op één manier uit te klappen is ervaar ik zeker niet als een gemis. Wellicht zegt dat iets over mijn manier van fotograferen.
Vraag en antwoord

Stel een vraag over Fujifilm X-Pro3 Titan Zwart of lees vragen van andere klanten. Persoonlijke vragen over bijvoorbeeld bestellingen kun je stellen bij de klantenservice