Test Canon RF 85mm f/1.4L VCM

Test Canon RF 85mm f/1.4 L VCM

Test Canon RF 85mm f/1.4 L VCM

Canon heeft sinds het najaar van 2025 in haar programma een 85mm f/1/4 objectief. Heeft dit lichtsterke objectief wel een meerwaarde indien in je fototas al zit de ‘holy trinity’. Daarmee bedoel ik een 24 – 70mm, een 70 – 200mm en een 15 – 35mm o.i.d.. En, hoe handig is het fotograferen met een prime vergeleken met een zoomlens? Ik heb 2 fotoreportages en een fotoshoot in de studio met de Canon RF 85mm f/1.4L VCM gemaakt i.c.m. een Canon R6 mkII. Lees verder om er achter te komen of deze lichtsterke korte telelens ook in mijn fototas hoort.



Formaat van de lenzen.

RF 85mm f/1.4L vergeleken met de RF 85mm f/1.2L en de RF 85mm f/2.0 Macro Canon heeft drie 85mm objectieven, hieronder een klein vergelijk. (Voor de Canon puristen, de RF 85mm f/1.2L is in 2 versies te koop.)

RF 85mm f/2.0 Macro RF 85mm f/1.4L VCM RF 85mm f/1.2L
Lengte 90.5 mm 99 mm 117 mm
Doorsnede 78 mm 76 mm 103 mm
Gewicht 500 gram 636 gram 1195 gram
Filtermaat 67 67 82
Beeldstabilisatie Ja Nee Nee

Je ziet dat het f/1.4 exemplaar niet heel veel groter en zwaarder is dan het f/2.0 exemplaar. De 85mm f/1.2L is duidelijke wel wat lompiger. Wat ook meteen opvalt is dat alleen de 85mm f/2.0 voorzien is van beeldstabilisatie. Maar daarover later meer. De RF vatting is een ‘closed mount’. Voor full frame Canon camera’s zijn er geen andere AF lens-aanbieders. Als je toch even over de heg gluurt en niet passende 85mm f/1,4 lenzen bekijkt, van Meike, Samyang, Sigma en Sony bijvoorbeeld, dan merk je dat de Canon RF 85mm f/1.4L VCM opvallend compact gebouwd is met een kleine filtermaat.

De RF 85mm f/1.4L VCM, onderdeel van een unieke serie

Wanneer je kijkt naar het huidige aanbod van de lichtsterke f/1.4 Canon VCM objectieven dan kom je een heel rijtje tegen, namelijk 20mm, 24mm, 35mm, 50mm en de hier geteste 85mm. Ze lijken, wat betreft de buitenkant, heel sterk op elkaar en, wel zo handig, ze hebben allemaal hetzelfde filterformaat. Vanwege het nagenoeg gelijke gewicht zal de videograaf deze serie toejuichen. Niet voor niets noemt Canon dit ‘hybride lenzen’. Ook voor de filmer belangrijk, ‘focus breathing’ kent de 85mm f/1.4 nauwelijks. Toch zou ik, als ik Canon was, bij elke lens een pot verf met een verschillend kleurtje o.i.d. bijleveren. Als je een objectief gaat wisselen dan wil je dat natuurlijk snel doen. Heb jij 2 of meer lenzen van deze serie in je fototas, succes met uit elkaar halen ervan in een wat donkere omgeving!

De Iris ring, een gemiste kans?

Dit objectief beschikt over maar liefst 11 diafragma bladen, deze zorgen mede voor een mooie onscherpte. Behalve een brede scherpstelring en de bekende Controle ring kom ik een diafragma ring tegen zoals we die van ‘vroeger’ kennen. Om toch met de tijd mee te gaan noemt Canon dat ‘Iris ring’. Op dit moment is deze ring alleen te gebruiken bij video, slechts bij een paar Canon camera’s is deze ring ook te gebruiken bij fotografie. Ik hoop dat Canon het binnenkort mogelijk maakt om deze Iris ring bij alle Canon body’s te gaan gebruiken ook bij het maken van foto’s. Overigens, indien je de Controle ring als diafragma ring instelt dan ben je er ook. Voor alles is een oplossing.

Waarom een 85mm f/1.4 lens?

Een 85mm lens wordt vanouds gezien als ‘de’ portret lens vanwege de natuurlijke weergave van de geportretteerde. Ook bij veel andere vormen van fotografie kom je die natuurlijke weergave tegen. Beperk je graag de scherptediepte om het onderwerp los te laten komen van de achtergrond dan gaat dat beter met een 85mm dan met een 50mm bij gelijke lichtsterkte. Dat isoleren gaat natuurlijk ook heel goed met een 135mm f/1.8. De onderwerp afstand is dan wel groter en een 135mm f/1.8 is wel wat zwaarder en duurder dan een 85mm f/1.4.

Hoe handig is het werken met een 85mm ‘prime’?

We zijn natuurlijk verwend met zoomlenzen, zeker nu ze, in het algemeen, van hoge kwaliteit zijn. Je bent voor een deel verlost van het objectieven wisselen en je bent flexibel. Daarnaast bespaar je geld en gewicht. Een 24-105mm bijvoorbeeld vervangt een 24mm, een 50mm en een 105mm en een hele knollenmand met glas daartussen in. Los van een mogelijk verschil van optische kwaliteit, je krijgt 2 zaken terug bij het werken met een prime. Je hebt een grotere volle lensopening; je kan dus veel meer spelen met de scherptediepte. Daarnaast ga je met een prime anders kijken. Zodra ik een objectief met een bepaalde beeldhoek op mijn camera heb ga ik als het ware kijken met die beeldhoek en dan zie ik meteen veel onderwerpen en camerastandpunten die daarbij passen. Ik merk dat ik met een prime bewuster ga fotograferen waardoor het aantal bruikbare bestanden groter wordt.

Scherpte van de Canon RF 85mm f/1.4L VCM

Natuurlijk wil je weten hoe scherp dit 85mm objectief i.c.m. een Canon R6 mkII tekent. Je kan dan fotobestanden in Photoshop heel groot opblazen en dan zie je op je monitor of laptop uiteindelijk altijd wel een onscherpte ontstaan. Bij onze testprocedure gaan we niet ‘pixel peepen’. We maken testopnamen van een testwand met scherptekaarten en van een horizon met veel details. Vervolgens drukken wie die fotobestanden van de horizon af, A3+ formaat, met de bekende Canon PRO 300 printer. Deze A3+ printer maakt gebruik van gepigmenteerde inkt en staat garant voor een heel goede weergave van alle kleuren en grijstinten. Vervolgens worden deze afdrukken beoordeeld op normale kijkafstand. Deze bedraagt 1,5 x de beelddiagonaal, bij een A3+ foto is de kijkafstand 87 cm. Als ik naar de afdrukken van de horizon, genomen met f/1.4, kijk dan is het centrum heel scherp. Diafragmeren om meer scherpte te krijgen, is niet nodig. Ook de uiterste hoeken zien er scherp uit. Wel is er sprake van enige lichtafval bij f/1.4 en de hoeken zijn een heel klein beetje zacht. Scherpte en contrast maken een klein sprongetje bij f/2.0 en zijn vanaf f/2.8 optimaal. De verschillen tussen f/1.4, f/2.0 en f/2.8 zijn overigens heel gering. Kort samengevat, je kan gerust bij volle lensopening werken, een hele prestatie voor zo’n lichtsterk objectief! Overigens, de horizon bestanden en de testwand bestanden van de RF85mm f/1.4L VCM heb ik vergeleken met de zeer gewaardeerde Canon RF 24 – 105mm f/4.0L. De 85mm presteert bij f/2.0 ongeveer even goed als de 24 – 105mm bij f/8.0.

Testwand scherpte

Landschap scherpte

En nu de Canon RF 85mm f/1.4L VCM in de praktijk

Voor Ekoland, het vakblad voer biologische landbouw, maak ik regelmatig bedrijfsreportages, zowel tekst als foto’s. Bij 3 reportages heb ik foto’s gemaakt met de Canon RF 85mm f/1.4. En omdat de grote lichtsterkte uitnodigt tot vrij werk heb ik een foto van wat stengels en spinraggen in de mist gemaakt. Een shoot in de studio maakt mijn ervaring met deze lens compleet. Mijn conclusie vanuit de praktijk luidt dat wat betreft scherpte indruk je dit objectief in kan zetten al bij f/1.4. De gevoeligheid voor tegenlicht is zeer gering en de achtergrondscherpte ziet er mooi zacht uit.

Bokeh

Om er achter te komen of er een mooie onscherpte bij hoog contrast ontstaat is op een tafel is een rijtje waxinelichtjes geplaats. Op eentje ervan is scherp gesteld, 75cm vanaf de sensor. Bij volle lensopening zie je dat de vlammetjes op de voorgrond en achtergrond heel mooi onscherp en zacht weergegeven worden zonder geplaagd te worden door ongewenste ‘uienringen’. De kracht van dit objectief is dat je kan spelen met het diafragma om de gewenste scherpte diepte te krijgen.

Beeldstabilisatie

Het is wel even wennen, geen enkel objectief van de Canon RF 1.4L VCM serie beschikt over ingebouwde beeldstabilisatie. Op papier is dat een grote beperking. Edoch, mensen hebben de onhebbelijkheid zich te bewegen. Wanneer je mensen fotografeert, zoals ik vaak doe, dan stel je toch zelden een langere sluitertijd dan 1/200 seconde in. Dus de afwezigheid van beeldstabilisatie is voor mij geen spelbreker. Natuurlijk ben ik benieuwd naar de in de camera ingebouwde beeldstabilisatie, de IBIS. Met onze testkaart is het maximale scheidend vermogen in het centrum bepaald. De camera staat daarbij op een zwaar statief. Het dan gemeten scheidend vermogen is gesteld op 100%. Vervolgens zijn opnamen gemaakt, uit de hand, bij diverse lange sluitertijden met ingeschakelde beeldstabilisatie van de testcamera, een Canon R6 mkII. Een opname wordt als onscherp beoordeeld indien het scheidend vermogen 75% of minder bedraagt van het maximale. Van de verschillende sluitertijden zijn 10 opnamen gemaakt en vervolgens geteld hoeveel daar scherp van zijn. Deze testmethode is persoonsafhankelijk, en wellicht ook koffie-afhankelijk, maar het geeft wel een indicatie hoe de combinatie Canon R6 mkII + Canon RF 85mm f/1.4L VCM werkt. Bij stilstaande onderwerpen kan ik met een sluitertijd van 1/20 seconde uit de hand fotograferen. Een winst van ruim 3 stoppen. In de foldertjes van de Canon R6 mkII kom ik andere getallen tegen.

Snelheid en nauwkeurigheid AF

Met ronkende tekst beweert Canon het volgende: ‘De RF 85mm f/1.4L VCM maakt gebruik van een Voice Coil Motor in combinatie met Nano USM. Dit resulteert in snelle, stille en nauwkeurige autofocus.’ Eigenlijk interesseert het me niet wat er onder de motorkap zit. In ieder geval, de autofocus van dit 85mm objectief werkt snel, stil en nauwkeurig i.c.m. de Canon R6 mkII. Ook bij weinig licht krijg ik geen missers met dit objectief.

Conclusie

De compact gebouwde Canon RF 85mm f/1.4L VCM tekent in het centrum al bij volle lensopening heel scherp, de hoeken doen daar nauwelijks voor onder. Scherpte en contrast zijn optimaal bij f/2.8, in de praktijk kan je al met f/1.4 werken. Onscherpe partijen worden mooi weergegeven en de autofocus werkt snel, stil en nauwkeurig. Voor de videograaf is het handig dat deze lens onderdeel is van een hele serie met nagenoeg dezelfde afmetingen en gewicht en dat focus breathing zeer gering is. Jammer dat de diafragmaring bij maken van foto’s bij veel camera’s niet werkt. Indien de beeldhoek van een 85mm je past en indien je weet te spelen met scherptediepte dan is dit objectief een grote aanwinst voor jou als beeldmaker.

Canon RF 85mm f/1.4L VCM Technische gegevens

RF 85mm f/1.4 L VCM
Lensvatting RF
Brandpuntafstand 85mm
Optische constructie 17 elementen in 13 groepen
Maximaal – minimaal diafragma f/1.4 – f/16
Aantal diafragmabladen 11
Kleinste scherpstelafstand 75cm
Maximale vergrotingsfactor 1/0,12
Lengte x doorsnede 99 x 76mm
Gewicht 636 gram
Filtermaat 67mm
Beeldstabilisatie nee
Stof – en spatwaterdicht ja
Iris ring ja
Controle ring ja


Geplaatst in:
Anno Huidekoper
Fotograaf

Anno Huidekoper noemt zichzelf een mensenfotograaf, zowel in de studio als op straat. "Mensen boeien mij. Mensen vormen dan ook de rode draad door mijn fotografie. Op een groot deel van reclamefoto's die ik maak staan mensen. En een landschap wordt voor mij pas interessant als daar iets van een mens zichtbaar is."