Review Sony RX10 IV Rik

Review van de Sony RX10 IV

Review van de Sony A7 Mark III

Sony’s RX10 Mark IV is een beest van een videocamera. De camera vind ik intuïtief in het gebruik en de resultaten zijn prima. Het is bijvoorbeeld heerlijk om erachter te komen dat scherpstellen via het touchscreen mogelijk is. Daarnaast ben ik heel tevreden over de automatische opties. De camera heeft beeldstabilisatie, een heerlijk groot zoombereik en er zijn genoeg opties om de video eigenschappen naar jouw hand te zetten. Filmen kan bovendien in 4K met maximaal 30 frames per seconde of met 100 frames per seconde in Full HD. Daarmee speel je videos vier keer zo langzaam af en is er nog steeds vloeiend beeld. Het gewicht en formaat zijn handzaam, waardoor je het makkelijk meeneemt. Ten slotte ligt het lekker in de hand, wat mij een vertrouwd gevoel geeft.

GEBRUIKSERVARINGEN MET DE RX10 MARK IV

Intuïtief eerste gebruik
Mijn eerste gebruik met de Sony RX10 Mark IV is tijdens een boottocht. We gaan met het team de rivier en ik moet nog wennen aan de camera. Daarom houd ik het simpel, we starten met video in de automatische modus. Kijk ik terug later op de avond het materiaal terug, dan ben ik blij verrast met het resultaat! Het materiaal is scherp, kleuren zijn mooi en sommige shots met de ondergaande zon op het water zijn prachtig.

Basis instellingen

De volgende dag probeer ik een ‘shallow depth of field’ look op F4. Maar ik vergeet dat er loeiend veel zon is, wat gecompenseerd moet worden om overbelichting tegen te gaan. De ND filter is weer in de tas omdat het met het stof het scherpstellen in de weg zit. Daarom ga ik over op “Shutter priority”. Een video vuistregel is: de sluitertijd is twee keer zo snel als het aantal frames per seconden. Dus film je 25 frames per seconden, dan is een sluitertijd van 1/50ste aanbevolen. Ik stel de camera in om dat constant te houden - naar wens varieer ik de belichting via de +/- Ev knop, het menu of de diafragmaring. Qua diafragma, volg ik de tip van mijn collega om op f/8 of hoger te gebruiken. Ten eerste weet ik zo zeker dat het meeste materiaal scherp is, ten tweede helpt het mee in de belichting. Op het laatst voel ik me zo vertrouwd met de camera dat ik meestal in de Manual stand film.

Zoombereik en batterijduur

Het zoombereik van de camera is ‘heel vet’. Op een middag zoom ik helemaal in op een nijlpaard. Daarna zoom ik uit en het nijlpaard wordt een klein stipje in de verte - ongelofelijk! Het is puur genieten wanneer je zo dichtbij zoomt! Qua energievoorziening ben ik een control-freak. Liever teveel dan te weinig. Uiteindelijk had ik zes batterijen en een powerpack mee. De powerpack is niet aangeraakt en vier batterijen zijn voldoende voor onze setup: twee gebruiken en twee laden in de auto gaat hartstikke goed. Tenminste - wel als je de camera regelmatig uit zet. Het scherm blijft niet onnodig lang aan en zo bespaar je energie.

Kleuren en scherpte

Ik heb een zwak voor warme ochtend- en avondkleuren. Die pakt de camera prima op. Let dan wel op de witbalans. Staat die op AWB (Auto Wit Balans) dan ontstaan misschien kleurwisselingen. Op safari vind ik het zonde als je een prachtige oranje zonsondergang filmt en wanneer je de camera op iets anders richt, je merkt dat de kleurbalans verandert. Er is een shot van een buffel, de zon gaat langzaam richting schermerstand en ik zie het oog van de buffel in de verte glinsteren. De camera pakt dat, supervet. (Uiteraard speelt het mee het diafragma op f/8 of hoger is, dat realiseer ik me).

4K video en 100fps in Full HD

Zelf film ik op Full HD, maar de toekomst is 4K. Voor nu betekent dat voor mij: schiet je 4K, dan kun je een frame opnieuw croppen. Ingezoomd op 600mm betekent dat je nog een stuk ‘digitaal’ inzoomt als je de resolutie op 1920 x 1080 houdt. 4K op de RX10 IV is 2x zo groot. Daarnaast zijn sommige shots geschoten op 100p, ofwel 100 individuele frames per seconde. Dit is vier keer zo langzaam als wat je normaal ziet en zorgt voor een mooi effect. Hieronder zie een een montage van reviewbeelden, die deze keer start op de auto's die een rivier doorwaden.

Kleuren en scherpte

Andere video opties

Voor de videogebruikers die meer willen biedt de Sony camera genoeg:

• Vergroting - met een druk op de knop vergroot de camera een deel van het beeld. Goed om te checken of iets scherp is.
  • Instelbare focus snelheid - schakel je de focus om van de voor naar de achtergrond, is in te stellen of dat langzaam, normaal of snel gaat - heel tof dat je dit kan instellen.
  • Audio levels - altijd fijn om de microfoon input harder of zachter te zetten.
  • Zebra - een tool om je belichting tijdens het filmen te monitoren.
  • Ontspanknop gebruiken om te filmen (ipv de movie knop). Superfijn!

Wat de camera wel biedt, maar wat ik niet heb getest:

• Focus peaking - de camera omlijnt met een kleurtje datgene wat scherp is.
  • Picture profiles - voor wanneer kleurcorrectie helemaal jouw ding is, neem je op een andere manier kleuren op zodat je ze later naar jouw hand kan zetten.
  • HFR recording - je kunt met hele hoge snelheden filmen, maar vraagt wat tijd, omdat het alleen onder bepaalde voorwaarden werkt. Niet getest op deze safari.

Aandachtspunten

Al met al ben ik dik tevreden met de resultaten van de Sony RX10 Mark IV. Voor een volgend model hoop ik dat Sony de volgende zaken meeneemt:

• Een focusring met een duidelijk begin en einde. Soms lukte het focussen met de ring niet omdat niet duidelijk was welke kant je opging. Ter relativering: in de software kun je dit aanpassen. Maar mijn voorkeur is een duidelijk begin en einde van het scherpstelbereik.
  • De record knop werkte soms niet. Ik weet niet of dat aan mij ligt of aan de camera, maar goed indrukken en let op of hij loopt.
  • Soms schokte de beeldstabilisatie tijdens het pannen. Wanneer ik van links naar rechts een shot maak, komt er soms een rare knik in het beeld. Voor mijn gevoel na 8-10 seconden. Heb het opgelost door de beweging opnieuw en sneller te doen.

Voorbeeld van een focus pull

Sony’s RX10 Mark IV gebruikte ik tijdens de Cameraland Goes Wild Safari en ik vind het uiterst bruikbaar voor video. Zoek je een handzame reiscamera, met een gigantisch zoombereik en mooie video resultaten? Overweeg dan zeker deze bridgecamera. De RX10 Mark IV is tot in detail naar jouw wensen in te stellen, gaat goed om met batterijen en ligt goed in de hand. Met de aandachtspunten valt prima te werken als je ze eenmaal weet. Als kers op de taart kun je 4K filmen en 100 fps in Full HD filmen. Bovendien helpen diverse professionele video opties jou om de prachtige natuur beter op bewegend beeld vast te leggen.

Samengevat, zijn dit mijn plus- en minpunten:

Pluspunten

• Intuïtief gebruik
  • Zoombereik
  • Goede batterijduur
  • Mooie kleuren en scherpte
  • Ligt lekker in de hand
  • 4K en 100p filmen in Full HD
  • Veel (pro) video opties

Minpunten

• Focusring
  • Record knop werkte soms niet mee
  • Beeldstabilisatie bij lange shots

Review videos Sony RX10 Mark IV

Wil je weten wat de RX10 Mark IV nog meer in petto heeft tijdens tochten over de Savanna? Klik dan onderstaande video. Daarin vind je afwisseling van diverse shots, waaronder 4K gecropt naar HD en slow motion.

Sfeerimpressie Cameraland Goes Wild

Samen met materiaal van collega's is onderstaande video gemaakt. Klik op onderstsaande video voor een impressie van Camarland Goes Wild!

Okavango Delta

De Okavango Delta is de grootste binnenlandse delta van de wereld. Het is een uniek gebied met een geweldige verscheidenheid aan wilde dieren. In tegenstelling tot veel andere natuurgebieden zijn hier geen verharde wegen, elektriciteit of hekken, je staat hier echt midden in de natuur. Dit is niet geheel zonder risico, maar maakt het wel veel indrukwekkender. Een leeuw die aan je tent likt is niet erg, zolang je niet per ongeluk de rits bent vergeten dicht te doen... Tijdens onze reis verbleven wij op de Kwai Community Campsite in Moremi Game Reserve in het oostelijke deel van de Okavango Delta. Het gebied is prima toegankelijk met een goed uitgeruste 4x4 en staat bekend en is geliefd om de grote aantallen - en de verscheidenheid aan diersoorten die hier vertoeft.

Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.