Review Sony HDR-AS15

Het succes van GoPro zet andere fabrikanten aan ook actioncams op de markt te brengen. Zo ook Sony, en dan zijn de verwachtingen vanzelf hoog gespannen. Cameralands eigen Jelle Wognum, zelf bezitter van een GoPro, is uitvoerig met de HDR-AS15 aan het stoeien geweest. Ook van plan een actioncam aan te schaffen? Lees zijn review!

Met de HDR-AS15 (tegenwoordig opgevolg door de HDR-AS30V en HDR-AS100) heeft Sony een volbloed action cam op de markt gebracht waarmee dit merk zich zeker een geduchte tegenstander toont voor de reeds gevestigde merken op deze relatief jonge markt. Sony heeft echter geen kopie uitgebracht, maar laat met de HDR-AS15 zien dat ze in staat zijn om een geheel eigen product te lanceren dat volgens mij prima voldoet aan de verwachtingen van de meest veeleisende consument.

De Sony HDR-AS15 ziet er bijzonder gelikt uit. Zodra je de doos opent, heb je al het gevoel dat je echt een cool product in handen hebt. De camera heeft een mooi gestroomlijnd ontwerp dat meer doet denken aan een kleine camcorder dan aan een kleine camera. Elke camera wordt geleverd met een aantal handige accessoires, zoals een robuust onderwaterhuis, de nodige kabeltjes en diverse plakkers waarmee je de camera kunt bevestigen. Je kunt tevens kiezen voor verschillende set-samenstellingen, ik heb voor deze test bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de surf kit.

Accessoires

Je hebt niets aan een action cam als je deze niet op diverse manieren kunt bevestigen. Sony heeft daarom een groot aantal 'mounts' uitgebracht voor de HDR-AS15. Zo heb je een aantal rechte en gebogen plakkerswaarmee je de camera op een glad oppervlak kan bevestigen. Er is een comfortabele hoofdband waarmee je de camera naast je hoofd kunt bevestigen voor het ultieme 'POV'-perspectief. Er is een roll bar mount en een handle bar mount voor het bevestigen van de camera op een fietsstuur of andere ronde buizen, zoals een windsurfgiek of een kitesurfbar. De action cam wordt bevestigd met een standaard statiefaansluiting. Hierdoor kun je naast de accessoires van Sony tevens gebruik maken van diverse andere bevestigingsopties met een standaard statiefaansluiting.

Een unieke accessoire is de LCD-unit. Dit is een houder met lcd-scherm waar je de camera in vast kan zetten, waardoor je action cam tevens gebruikt kan worden als een standaard camcorder. Dit is echt een fantastische accessoire waarmee Sony zich echt onderscheidt van z'n concurrenten. Met deze accessoire kun je direct zien wat je filmt en je kunt ook reeds opgenomen video's terugkijken. Er zijn action cams op de markt die een geïntegreerd lcd-scherm hebben, maar dit is zeer nadelig voor de batterijduur en daarom niet sterk aan te raden.

Het filmen

De HDR-AS15 heeft diverse video-instellingen, variërend van 30 fps (frames per seconde) bij 1080p tot 120 fps bij 720p. De beeldkwaliteit is uitstekend en door de optie om in 120 bps te filmen kun je zelfs super slow motion video's maken….en dat is geweldig! Action cams zijn natuurlijk vooral gemaakt om extreme sportacties vast te leggen. Dat je die acties nu ook in super slow motion kunt filmen zal menig gebruiker zeer aanspreken.

Zoals gezegd is de beeldkwaliteit uitstekend, hierbij moet ik alleen wel zeggen dat dit niet opgaat voor onderwater filmen. Ik heb de camera regelmatig meegenomen tijdens het snorkelen en ook regelmatig opnamen proberen te maken van vissen en andere onderwaterbeestjes. Helaas bleken al deze opnames niet aan mijn verwachtingen te voldoen. De reden hiervoor is simpel: Ik heb geen gebruikt gemaakt van het duikfrontj dat je voor je lens zet om onderwater te kunnen filmen. Zonder deze accessoire kun je onderwater filmen eigenlijk wel vergeten; jammer als je dat niet van tevoren weet. Ik heb het duikfrontje helaas (nog) niet kunnen testen, maar afgaande op enkele youtube filmpjes die ik heb bekeken lost dit duikfrontje alles op! Daarnaast is het ook zeer aan te raden in het water gebruik te maken van deanti-fog velletjes, zonder bestaat de kans dat je camera volledig beslaat en dan moet je helaas ook stoppen met filmen.

Gebruiksgemak

Bij een action cam is gebruiksgemak erg belangrijk. Je wilt je acties kunnen filmen en niet bezig zijn met allemaal menu's doorspitten voordat je eindelijk kan filmen. De HDR-AS15 presteert zeer goed op dit gebied. Je kunt van alles instellen, maar als je wilt filmen heb je aan één grote rode knop genoeg. Deze kun je tevens vastzetten, waardoor je zeker weet dat je de camera niet per ongeluk aan- of uitzet. Als je de instellingen wilt wijzigen is dit eigenlijk ook eenvoudig, het is een kwestie van door het menu scrollen en de opties aanpassen. Ik vond het zelf niet nodig de gebruiksaanwijzing erbij te halen, alles sprak voor zich.

Het aansluiten van de camera aan je computer of TV gaat eveneens zeer eenvoudig, hoewel ik wel van mening ben dat Sony de aansluitingen wat robuuster had kunnen maken. Je moet nu een stukje plastic opzij schuiven wat erg breekbaar aanvoelt. De ervaring leert mij dat het niet breekbaar is, maar zo voelt het helaas wel aan.

Lang leve de batterij

Veel action cams kunnen maximaal één uur in Full-HD filmen, maar de Sony HDR-AS15 houdt het met gemak 1,5 tot 2 uur vol. Je kunt tevens zonder problemen de camera een aantal maal aan- en uit zetten zonder dat je de batterij meteen leeg ziet lopen. Ik ben erg enthousiast hierover en voor mij is dit een reden om de Sony te kiezen boven andere prima action cams zoals de GoPro (maximale batterijduur 1 uur). Als je aan het surfen bent, heb je niet even een reserve accu bij je. Meestal film ik tot de batterij leeg is en dan houdt het op. Dat ik met de Sony minimaal een half uur langer kan filmen dan met een GoPro is echt een enorm pluspunt. Goed gedaan Sony!

Hoe verhoudt Sony zich tot GoPro?

In de markt van de action cams is GoPro de absolute marktleider en de standaard waar anderen zich aan zullen moeten meten, zo ook Sony. Zo maak ik al geruime tijd met heel veel plezier gebruik van een GoPro HERO2, ik was dan ook erg benieuwd hoe de Sony HDR-AS15 zich verhoudt tot mijn GoPro. Wat uiterlijk betreft wint de Sony het, de gestroomlijnde vormgeving en zwart-gele kleurencombinatie ziet er veel gelikter uit dan de vierkante grijze GoPro, maar dit is eigenlijk niet relevant. Veel belangrijker is het natuurlijk hoe beide action cams presteren en ook op dat punt vind ik de Sony beter.

Ik heb reeds gehad over de batterijduur, die is bij de Sony vele malen beter wat echt een enorm pluspunt is. Daarnaast heeft de Sony een aantal te gekke features die de GoPro niet heeft. Zo heb je de super slow motion modus van 120 fps, GoPro heeft maximaal 60 fps. Sony heeft een een ingebouwde beeldstabilisatie, een goede feature voor liefhebbers van 'stuiterende' activiteiten zoals surfen en mountainbiken. Daarnaast heeft de Sony standaard ingebouwde Wi-Fi, terwijl je dit bij GoPro alleen op de duurste modellen zit en die je anders los moet aanschaffen. Wat beeldkwaliteit en kleuren betreft vind ik beide modellen gelijkwaardig en wat kleuren betreft vind ik de GoPro zelfs iets mooier (iets warmer).

Maar dan de prijs! De Sony HDR-AS15 is met €169,- ruim €100,- goedkoper dan vergelijkbare camera's van GoPro. Dit maakt de keuze voor mij vrij eenvoudig: SONY wint!

Al met al vind ik dat Sony echt een geweldige action cam op de markt heeft gebracht. Wellicht dat deze camera zo goed is omdat Sony gebruik heeft kunnen maken van de wet van de remmende voorsprong. De HDR-AS15 heeft alle features die je gaandeweg geïntroduceerd zag worden, zoals wi-fi en slow motion, geïntegreerd in deze camera. Ze hebben te gekke accessoires waardoor je vrijwel elke sport of activiteit vast kan leggen en dat alles voor een fantastische prijs. De paar nadelen, zoals de noodzaak om accessoires te kopen voor onderwater filmen, wegen niet op tegen de voordelen. Ik heb deze camera nu standaard, naast mijn oude vertrouwde GoPro, bij me en zal hier zeker nog jaren veel plezier aan beleven.

Het getestte product, de Sony HDR-AS15, is niet langer leverbaar. De HDR-AS15 is opgevolgt door de HDR-AS30V en later de HDR-AS100. Veel van de genoemde accessoires kunnen ook voor deze nieuwere modellen worden gebruikt.