Review Panasonic GX8 - Nieuw vlaggenschip, geen opvolger!

Met de komst van de GX8 brengt Panasonic geen opvolger van de GX7, maar een nieuw hoger geplaatst model. De camera voelt qua handeling ook een stuk serieuzer aan. Zeker in combinatie met de grotere objectieven uit de Micro Four Thirds lijn is deze groep een toegevoegde waarde ten opzichte van de GX7. Toch blijft deze systeemcamera een stuk compacter en lichter dan een gemiddelde spiegelreflexcamera. Met een uitklapbaar aanraakscherm deelt Panasonic een subtiele tik uit aan Olympus met haar OM-D E-M5 Mark II. Hetzelfde geldt voor de 5-assige beeldstabilisatie.

Zoals de titel al doet vermoeden, blijft de Panasonic GX7 voorlopig nog in het assortiment en zal dienen als goedkoper model om de productlijn compleet te maken. De verwachtingen zijn dat de prijs van de GX7 fors lager zal blijven dan de GX8 om zo een goedkoper alternatief te blijven bieden.

Panasonic heeft met de GX8 ook grote plannen voor de toekomst. Ze werken aan een functie om aan de camera toe te voegen die de gebruiker in staat stelt achteraf het scherpstelpunt te kiezen. Er is hier nog weinig over bekend anders dan dat hier ooit nog een firmware update voor komt.

Magnesium behuizing

Panasonic heeft de behuizing gemaakt van een magnesium legering. Het verschil met de behuizing van de GX7 is goed voelbaar. Ook hebben ze de body afgedicht tegen vocht en stof. Desondanks is de body amper 100g zwaarder dan de GX7.

Bij een camera die een stuk serieuzer overkomt verwacht je ook een directere bediening. Panasonic heeft, net als Olympus eerder al gemaakt heeft in haar OM-D lijn, een tweetal draaiwielen toegevoegd op de camera die in totaal vier functies kunnen wijzigen. In de ene stand verander je het diafragma en de sluitertijd, terwijl je in de andere stand de ISO-waarde en de witbalans kunt wijzigen.

De accuduur is bij deze camera gemiddeld en respectievelijk goed voor z'n 280-320 opnames. Dit is precies hetzelfde als bij de GX7. Zoals verwacht maakt deze camera, omdat hij groter is, gebruik van een andere accu. Dit is helaas niet dezelfde grote zware als bij de GH4, maar de kleinere BLC-12E. Voor de meeste reflexfotografen onder ons is dit wel even schrikken. Het is dus zeer belangrijk één of meerdere extra accu's aan te schaffen om een dag door te komen zonder opladen.

Nieuwe EVF, Nieuw LCD

Panasonic heeft haar vlaggenschip voorzien van een veel grotere en technisch betere oled-zoeker. De zoeker is net als bij de GX7 kantelbaar, maar geeft door de 0,77x vergroting een enorm beeld dat vergelijkbaar is met het beeld bij full frame reflexcamera's.

Voor veel fotografen is een kantelbare zoeker een uitkomst. Je hoeft jezelf niet meer in rare oncomfortabele houdingen te wurmen om per sé door de zoeker te kunnen kijken. Je klapt eenvoudig de zoeker omhoog en hebt een heuze opzichtzoeker, net als vroeger bij de Nikon F3HP!

In de specificaties verschillen de GX7 en de GX8 qua zoekervergroting niet zo heel gek veel, de GX8 is echter in een 4:3 verhouding waar je het in de GX7 moet doen met een 16:9 verhouding. Voor de filmers onder ons biedt de zoeker van de GX7 dus voordelen.

Voor de fotografen die over het algemeen meer gebruik maken van een 4:3 beeldverhouding geeft de zoeker van de GX8 een randloos beeld. Gebruik je een ander formaat zullen zwarte balken de zoeker ontsieren en kleiner maken, om zo het gewenste beeldformaat zichtbaar te maken. Zoals bij de meeste Micro Four Thirds camera's, is het 4:3 formaat standaard. Een logische keuze dus van Panasonic.

Naast de kantelbare zoeker heeft de GX8 ook en uitklap- en omkeerbaar scherm gekregen. Deze is ook aanraakgevoelig en is te vergelijken met het uitklapscherm van de E-M5 Mark II van Olympus.

Scherpstellen: Door de zoeker via het aanraakscherm

Naast scherpstellen via het standaard aanraakscherm, is er de mogelijkheid om door de zoeker het focuspunt te wijzigen. Je kunt het display gebruiken (terwijl deze uit staat) om tijdens het fotograferen het focus punt te wijzigen terwijl je door de zoeker kijkt. Veeg met je vinger over het scherm terwijl je de camera tegen het oog houdt en het autofocuspunt verplaatst heel nauwkeurig. Dit is een zeer welkome aanvulling, omdat ik het wijzigen van het scherpstelpunt altijd een helse klus vind op de meeste systeemcamera's. Als reflexgebruiker ben je als het ware verwend door de joysticks die op de meeste camera's zitten.

Nieuwe beeldsensor

Nieuwe camera, nieuwe sensor. Het is de eerste Micro Four Thirds camera met een sensor die een hogere resolutie heeft dan wat we tot nu toe gewend zijn van Olympus en Panasonic. De nieuwe sensor heeft 20-megapixel. Een verschil waarvan ik niet verwacht dat dit veel meer mogelijkheden biedt. Toch is dit op het moment van schrijven de Micro Four Thirds camera met de hoogste resolutie. Bijna alle andere toestellen bleven hangen op 16-megapixel. Het is uiteraard een superieure sensor, alleen is de toevoeging van 4 megapixels te weinig om hier een groot verschil in te zien. Een verdubbeling is iets wat echt merkbaar is. 20-megapixel vs. 16-megapixel is vooral nuttig op papier in de specificaties.

Wat wel een punt van aandacht verdient, is dat deze sensor volgens Panasonic een beter dynamisch bereik heeft. Een winst van 1/3e stop maar liefst. Dit lijkt op papier niet veel, maar zal menig fotograaf een voordeel bieden als hij of zij in de nabewerking met de hooglichten en schaduwpartijen loopt te spelen.

Waar deze nieuwe sensor vandaan komt is onbekend. Dit kan Sony zijn, omdat dit één van de grootste fabrikanten is van beeldchips. Van Panasonic is bekend dat zij zelf ook beeldsensoren maken, het is dus mogelijk dat ze deze zelf hebben ontwikkeld. Toch blijft het knap dat Panasonic een nieuwe 20-megapixel sensor heeft ontwikkeld waarbij de resolutie toeneemt met behoud van detaillering en zónder dat dit meer ruis geeft.

Dubbele beeldstabilisatie

Net zoals bij de GX7, heeft Panasonic de GX8 voorzien van een systeem dat ze zelf Dual I.S. noemen. De camera sensor is in staat het beeld te stabiliseren in combinatie met de stabilisatie van sommige Panasonic objectieven. Dit zou volgens Panasonic bij teleobjectieven beter moeten werken dan enkel optische stabilisatie in de lens. De GX7 had al stabilisatie in de camera, het toestel schakelde echter zelf tussen het objectief of de body. Er was nog geen mogelijkheid de twee te laten samenwerken. Panasonic deelt hiermee een tik uit aan Olympus en claimt zelfs dat dit in sommige gevallen beter werkt dan het systeem in de E-M5 Mark II van Olympus.

Voor het filmen werkt dit systeem niet. De GX8 schakelt net als bij de GX7 naar een combinatie van optische stabilisatie (indien er een Panasonic O.I.S. objectief is bevestigd) naar het 5 Axis Hyrbid OIS. Dit is een combinatie van optische stabilisatie en elektronische stabilisatie.

Zoals eigenlijk bij elke moderne camera, is er een videofunctie aan boord. Toch moet Panasonic de titel "vlaggenschip" delen met de grotere reflex-achtige GH4. Dit model is voor filmers nog altijd de beste keus, omdat de GH4 gebruik kan maken van Cinema 4K video met een 200Mbps bitrate. Ook heeft de GH4 de mogelijkheid tot uncompressed HDMI output. De GH4 heeft een aansluiting voor een hoofdtelefoon. Geen van bovenstaande functionaliteiten zul je op de GX8. De video mogelijkheden van deze camera zijn vergelijkbaar met de GX7.

De GX8 kan filmen in 4K met 24 of 25 FPS. In full-hd is dit vanzelfsprekend meer en kun je met 50 FPS filmen. Gebruik je de camera in 4K, dan zul je merken dat de cropfactor van 2x naar 2,5x verhoogd wordt. Dit komt omdat de camera simpelweg niet genoeg processorkracht heeft om de beeldsensor in zijn geheel uit te lezen uit de 4K video.

4K Photo Modus

Net zoals bij de Panasonic FZ300 kun je bij de GX8 ook gebruik maken van de nieuwe 4K fotostand. Deze functie is vooral nuttig voor het fotograferen van actie en beweging om precies het juiste moment vast te leggen. Wat er feitelijk gebeurt is dat de camera uit een stuk 4K video een stilstaand beeld haalt en daar 8 megapixel aan overhoudt.

Er zijn drie verschillende standen:

• 4K Burst: Neemt foto's zolang je ontspanknop ingedrukt houdt.
  • 4K Burst S/S: Begint met opnemen na een druk op de ontspanknop en stopt na nog een druk op de ontspanknop.
  • 4K Pre-Burst: De camera neemt constant beeld op en slaat dit tijdelijk op in de buffer. Zodra je op de ontspanknop drukt, slaat de camera foto's van 1 seconde voor het indrukken op en 1 seconde erna op.

Beste autofocus

Wil je de titel "vlaggenschip" waardig zijn, dan moet je natuurlijk van goede huize komen. Wat betreft snelheid belooft de GX8 veel met een slordige 200% snellere tracking-AF dan de GX7. De GX8 zal focussen tot -4 EV, dit is vergelijkbaar met de 1Dx van Canon en de D4s van Nikon, en heeft 49 autofocus punten.

De camera heeft een silent-mode die je met een druk op één van de knoppen kunt activeren. Deze stand zorgt er voor dat de camera nauwelijks nog geluid maakt. Het is feitelijk een sneltoets voor het deactiveren van de mechanische sluiter. Ook worden alle piepjes en klikjes uitgeschakeld zoals de stille stand op je smartphone ook doet.

Voor de liefhebbers van handmatige scherpstelling heeft de camera alle moderne hulpmiddelen aan boord. Zo kun je met MF assist een deel van het beeld laten vergroten om zo goed te kunnen beoordelen of iets scherp is. Daarnaast behoort Focus Peaking tot de mogelijkheden.

De GX8 behoort op moment van schrijven zeker tot één van de snelste systeemcamera's op dit moment. Qua opnamesnelheid kunnen deze camera's zich al langer meten met de professionele reflexcamera's. Wat deze laatste genoemde camera's echter beter maakt zijn de gigantische buffers en hoeveelheid rekenkracht waardoor reflexcamera's tot wel 50 volledige RAW bestanden kunnen opslaan in de buffer. Realistisch gezien heb je dit bijna nooit nodig en zul je altijd gebruik kunnen maken van 6 FPS bij AF-C (continue autofocus). De GX7 had al vergelijkbare redelijke prestaties, de GX8 doet daar nog een schepje bovenop.

Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.