Review Panasonic FZ2000 Susanna

Het idee ontstond bij Dick, tijdens een zaterdagmiddag borrel toen bijna iedereen al naar huis was : "kunnen we niet met z'n allen naar Afrika?". Aangemoedigd door Ed zijn enthousiasme, (Ed gaat al jaren met zijn vrouw naar Afrika) werd dit gekke idee werkelijkheid. Kerst 2017 werden wij met dit nieuws verblijd en afgelopen oktober, na maanden zorgvuldige voorbereiding, was het zover: Cameraland goes wild!

Susanna
Service Specialist

Cameraland goes Wild!!...

Nou... Eigenlijk viel dat wel mee. Rust is een woord dat beter bij Botswana past. Besef van tijd verdwijnt, dagen lijken weken, de geluiden zijn betoverend, de natuur groots en zelf voel je je klein, nietig en dankbaar. “Wild” is dan niet de juiste beschrijving, maar spannend was het af en toe wel. Terwijl de mannen veilig op twee meter hoogte in daktenten lagen, sliepen Natasja en ik in een tentje op de grond waar we ''s nachts de impala's hoorde grazen op enkele centimeters van ons hoofd. Olifanten die op ongeveer 10, 15 meter afstand rustig voorbij liepen. Een luipaard over het kamp en een hyena die dacht wat eetbaars uit de auto te kunnen stelen.

24 mm | f/6.4 | 1/200 sec | ISO 125
176 mm | f/9.0 | 1/80 sec | ISO 1600
115 mm | f/6.3 | 1/100 sec | ISO 1250

Panasonic FZ2000

Vooraf was ik zo blij met het feit dat dit avontuur echt zou plaatsvinden.Ik heb dan ook geen voorkeur uitgesproken en werd "opgezadeld" met een Panasonic FZ2000. Opgezadeld, ja zo voelde dat. "ik krijg een compactcamera mee?" Ik had toch stiekem gehoopt op een systeem camera of spiegelreflex.

Ik heb even aan het idee moeten wennen dat ik een compactcamera mee had, maar toen de eerste olifanten verschenen en ik met "mijn" FZ2000 tot 480 mm kon inzoomen, werd ik toch wel even heel blij met wat ik zag. Daarnaast biedt de camera legio aan instelmogelijkheden waardoor je kunnen variëren van vol automatisch tot volledig handmatig. De camera voelt heel intuïtief waardoor ik alleen maar aan het fotograferen ben geweest en mezelf daardoor niet meer de tijd heb gegund om alle speciale functies te ontdekken. Natuurlijk heb ik wel de meest belangrijke en voor de hand liggende functies uitgeprobeerd.

101 mm | f/11.0 | 1/100 | ISO 1600.
176 mm | f/4.5 | 1/125 | ISO 640.
101 mm | f/4.5| 1/100 | ISO 250.
165 mm | f/4.5 | 1/250 | ISO 125.

De FZ2000 is een zeer complete camera die door de grotere afmeting lekker in de hand ligt. Zeker wanneer je vaker met spiegelreflexcamera's hebt gefotografeerd. De 1" sensor presteert goed en de zoom is fantastisch, hoewel in Afrika wel geldt "bigger is better"; meer zoom mag altijd.

94 mm | f/4.5 | 1/200 | ISO 125.
24 mm | f/4.5 | 1/100 | ISO 125.

De beeldkwaliteit van het display viel tegen, het is moeilijk om via het LCD display te bepalen of de foto scherp is. In de zoeker is dit een stuk beter te zien en zijn ook de kleuren en de belichting beter te bepalen. Thuis op de computer terug kijken werkte het beste, maar daar heb je in Afrika niets aan. Het aantal onscherpe foto's viel eigenlijk heel erg mee. Wat heel prettig is, is dat het display een touchscreen is. Je kan eenvoudig scherpstellen door het touchscreen simpelweg aan te raken op de plek waar je wilt scherpstellen. In het gekozen gebied lichten de autofocus punten op als je foto "in focus" is. Deze AF punten zijn ook in de zoeker zichtbaar waardoor je door de zoeker kunt blijven kijken terwijl je met je vinger scherpstelt op het touchscreen.

176 mm | f/4.5 | 1/125 | ISO 320.
24 mm | f/5.6 | 1/1000 | ISO 125.
35 mm | f/8.0 | 1/125 | ISO 125.

Functies van de FZ2000

Een functie die mij erg verrast heeft is “Focus Peaking”. Wanneer je handmatig gaat scherpstellen wordt het deel dat in focus is gemarkeerd met een kleur, in mijn geval was dat felblauw. Zo kon ik goed zien of ik scherpgesteld had op mijn onderwerp. Deze functie kwam mij goed van pas toen ik een libel op de foto wilde zetten. Deze libel vloog steeds weg maar kwam elke keer terug op dezelfde tak. Doormiddel van de focus peaking kon ik van te voren scherpstellen op het takje waar de libelle vaak terug kwam. Even wachten en....................…… afdrukken.

De combinatie van de "In Body Image Stabilisatie" en de korte scherpstelafstand maakt de FZ2000 ook uitermate geschikt voor macrofotografie, met een verrassend resultaat.

16 mm | f/5.6 | 1/1600 | ISO 125.
176 mm | f/4.5 | 1/125 | ISO 125.

De FZ2000 heeft ook een Panorama functie, die je helpt om eenvoudig en gemakkelijk de meest prachtige panorama foto's te maken.

De 4K Foto mode is misschien wel de een van de meest bijzondere functies van de camera. In deze mode worden er 30 foto's per seconde gemaakt en kan je achteraf je favoriete foto kiezen. Er zijn binnen deze mode 3 verschillende functies, die je elk op een andere manier in staat stellen om de mooiste foto achteraf te kiezen. Bekijk de video voor een complete en uitgebreide uitleg.

Filmen met de FZ2000

De FZ2000 is uitgerust met een IBIS en een ingebouwde ND filter wat de camera uitermate geschikt maakt te filmen. Natuurlijk heb ik dat ook uitgeprobeerd. Voor het maken van opnames gebruikte ik de start /stop knop op de bovenzijde. Ik had deze liever op de achterzijde gehad. Echter heeft de FZ2000 wel de mogelijkheid om alle functieknoppen in te stellen naar persoonlijke voorkeur, dus wellicht had ik dit kunnen wijzigen als ik er iets meer tijd voor uit had getrokken om de camera onder de knie te krijgen. De beelden zijn prachtig, de kleuren natuurgetrouw en superscherp. Scherpstellen op je onderwerp kan eenvoudig als je gebruikt maakt van het touchscreen. De maximale filmresolutie van de FZ2000 is 4K 30P.

176 mm | f/4.5 | 1/500 | ISO 320.
176 mm | f/4.5 | 1/1000 | ISO 3200.
108 mm | f/4.5 | 1/100 | ISO 125.

Na een week Safari kan ik wel stellen dat de Panasonic FZ2000 een uitermate geschikte camera is wanneer je serieuze safari- en of vakantiefoto's wilt maken. Maar ook portretten, landschappen en allerlei andere situaties lenen zich uitstekend voor deze alleskunner. Zelfs sportopnames zijn geen probleem voor de FZ2000 en al helemaal niet als je gebruikt maakt van de 4K burst functie.
Een perfecte safari camera voor een betaalbare prijs.
Je moet alleen niet verwachten dat je met deze camera dezelfde platen maakt als met een professioneel camerasysteem. (Een perfecte camera voor mooie safari foto's, maar een tweede Frans Lanting word je hier niet mee. Het blijft immers een compactcamera, dus verwachten dat je hier dezelfde natuurplaten mee maakt als met een professionele reflex camera is niet reëel.)

Voordelen

Touchscreen
Snelle bediening dankzij de lensring
Focus Peaking
IBIS
1 Inch sensor
Batterijduur
4K foto burst
Heldere zoeker
Ingebouwde ND filter

Nadelen

Kwalitiet display
Onaantrekkelijke scherptediepte

Okavango Delta

De Okavango Delta is de grootste binnenlandse delta van de wereld. Het is een uniek gebied met een geweldige verscheidenheid aan wilde dieren. In tegenstelling tot veel andere natuurgebieden zijn hier geen verharde wegen, elektriciteit of hekken, je staat hier echt midden in de natuur. Dit is niet geheel zonder risico, maar maakt het wel veel indrukwekkender. Een leeuw die aan je tent likt is niet erg, zolang je niet per ongeluk de rits bent vergeten dicht te doen... Tijdens onze reis verbleven wij op de Kwai Community Campsite in Moremi Game Reserve in het oostelijke deel van de Okavango Delta. Het gebied is prima toegankelijk met een goed uitgeruste 4x4 en staat bekend en is geliefd om de grote aantallen - en de verscheidenheid aan diersoorten die hier vertoeft.

Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.