Review Canon EOS 2000D Nick

Zoals vrijwel al mijn collega's vond ik het geweldig om te horen dat we naar Botswana zouden gaan. Dit was voor mij niet de eerste keer, maar mijn eerdere ervaring maakte mij juist nog enthousiaster. Het is een prachtig land en ik hou erg van de ongereptheid van het landschap en de eenvoud van het kamperen.

Dat we daar ook een grote camera review zouden doen maakte mij iets minder enthousiast. Ik ben geen fotograaf en weet niet zo goed hoe ik een camera moet beoordelen. Toen mij werd verteld dat ik een Canon EOS 2000D meekreeg, moest ik eerst opzoeken wat dat eigenlijk voor camera was. Een instap spiegelreflex dus, ideaal voor de beginnende fotograaf. Toegegeven, dat lijkt wel een goede keuze voor mij.

Een nieuwe camera, hoe stel je die in?

De Canon EOS 2000D is dan misschien een camera voor beginnende fotografen, je hebt nog steeds allemaal knopjes en draaiwielen waarmee je de instellingen kunt aanpassen. Overigens wel een heel stuk minder dan bij de meer professionele camera's van mijn collega's, maar toch... Het leuke aan deze camera is dat hij je met het 'Guided Menu System' laat zien wat bepaalde instellingen doen, denk aan het verschil tussen een lange- en korte sluitertijd. Aangezien ik op stap was met collega's die een bijna enceclopesche kennis hebben van camera's, hoefde ik slechts te vragen wat het beste was.

Een zoeker is fijn

De EOS 2000D heeft een vast scherm waarmee je de instellingen af kunt lezen, je foto's kan terugbekijken en in live view kan fotograferen. Aanvankelijk had ik ook de neiging om via het scherm te fotograferen, waarschijnlijk een stukje gewenning van het fotograferen met een telefoon, maar de felle Afrikaanse zon bleek erg hinderlijk. Een zoeker is dan een uitkomst! Het scherm gebruik je dan om snel je instellingen af te kunnen lezen, waarbij ik vooral lette op de sluitertijd en ISO, en met de zoeker bepaal je de compositie.

Lekker inzoomen

Een spiegelreflexcamera werkt met verwisselbare lenzen. Dit is enerzijds een gedoe, je moet lenzen wisselen, maar anderzijds heb je hierdoor heel veel mogelijkheden. Ik kreeg bij de camera twee lenzen mee, een 15-85mm en een 70-300mm. De 15-85mm is ideaal voor groohoekbeelden tot portretten en de 70-300mm is weer geweldig om helemaal in te zoomen op een onderwerp. Met name dat laatste is natuurlijk geweldig tijdens een safari met allemaal indrukwekkende dieren. Met een 300mm lens ben je echt in staat helemaal in te zoomen op de kop van een olifant!

Niet de snelste

Wat is snel? De Canon EOS 2000D fotografeert met 3 beelden per seconde. Als je de ontspanknop ingedrukt houdt hoor je dus een continue geklik, wat ik best indrukwekkend vond klinken. Totdat je een collega met een Panasonic G9 met 20 beelden per seconde hoorde fotograferen, snelheid blijkt dan toch iets relatiefs te zijn. De Canon EOS 2000D is niet gemaakt om razendsnelle actie vast te leggen. Ik merkte ook dat het scherpstellen net iets langer duurde dan bij camera's uit het hogere segment die mijn collega's hadden. Je zou verwachten dat je voor het fotograferen van wilde dieren een zo snel mogelijke camera nodig hebt, maar gek genoeg bleven de meeste dieren vrij rustig staan en had ik alle tijd om een foto te maken. Ik had dan ook zelf weinig last van een gebrek aan snelheid, maar ik kan mij voorstellen dat dit voor sommige fotografen wel een punt is.

Het scherpstellen was misschien niet razendsnel, het was wel nauwkeurig. Ik had de camera ingesteld op de zogenaamde One-Shot AF. Hierbij stel je scherp op een onderwerp in het midden door de ontspanknop half ingedrukt te houden, als de camera heeft scherpgesteld zie je een rood puntje en kun je afdrukken door de ontspanknop helemaal in te drukken. Alleen bij onderwerpen zoals vogels in het gras was het soms even zoeken voor de camera, maar dit is normaal. Bij vrijwel al mijn foto's was het onderwerp goed scherp!

Foto's direct naar je telefoon

De EOS 2000D kun je d.m.v. Wi-Fi met je smartphone verbinden. Wanneer je de Camera Connect-app op je telefoon installeert kun je zo eenvoudig bestanden van de camera doorsturen naar je telefoon of je telefoon als afstandsbediening gebruiken. Het doorsturen van bestanden is wel erg leuk, zo heb je snel wat foto's of video's op je telefoon die weer door kunt sturen naar vrienden of familie. Je kunt zo ook snel wat beelden via je telefoon delen op social media, zonder dat je eerst de foto's van je geheugenkaart op je computer moet zetten en dan pas kunt delen.

Het is best lastig een camera te beoordelen als je eigenlijk weinig vergelijkingsmateriaal hebt. Laat ik beginnen met zeggen dat ik een geweldige tijd heb gehad en dat de Canon EOS 2000D mij goed is bevallen. Een voordeel van een spiegelreflexcamera is dat deze wat groter is, wat mijn grote handen goed uitkomt. Hij is wel beduidend lichter dan bijvoorbeeld de Canon EOS 5D Mark IV waar Ed mee fotografeerde, maar ligt lekker in de hand. De kwaliteit is, zover ik kan beoordelen, prima. Voor het beste resultaat wil je de beelden nog wel wat bewerken, maar het is totaal anders (en veel beter) dan wat je met je smartphone kunt doen. Ik vond het aanvankelijk jammer dat het scherm niet kantelbaar was, maar uiteindelijk heb ik veel meer gebruik gemaakt van de zoeker.

Het mooiste van deze camera is dat hij uitleg geeft over instellingen en je dus tijdens het fotograferen les geeft. Je kunt uitstekend op de automatische standen vertrouwen, maar je kunt dus ook met behulp van de camera proberen meer handmatig in te stellen en zo meer te leren over bijvoorbeeld sluiterertijden en diafragma. Een andere geweldige feature is de ingebouwde WiFi en de Camera Connect-app, waarmee je de camera verbindt met je smartphone. Kortom: Een erg mooie camera voor beginnende fotografen die voor een klein budget een echte camera willen die ze helpt beter te leren fotograferen.

Okavango Delta

De Okavango Delta is de grootste binnenlandse delta van de wereld. Het is een uniek gebied met een geweldige verscheidenheid aan wilde dieren. In tegenstelling tot veel andere natuurgebieden zijn hier geen verharde wegen, elektriciteit of hekken, je staat hier echt midden in de natuur. Dit is niet geheel zonder risico, maar maakt het wel veel indrukwekkender. Een leeuw die aan je tent likt is niet erg, zolang je niet per ongeluk de rits bent vergeten dicht te doen... Tijdens onze reis verbleven wij op de Kwai Community Campsite in Moremi Game Reserve in het oostelijke deel van de Okavango Delta. Het gebied is prima toegankelijk met een goed uitgeruste 4x4 en staat bekend en is geliefd om de grote aantallen - en de verscheidenheid aan diersoorten die hier vertoeft.

Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.