Review Sony RX100 Serie - De verschillen uitgelegd

Sony heeft in de RX100 serie inmiddels zes modellen op de markt en ik heb ze allemaal in de praktijk getest. Onderstaand een verslag, de uitleg van de verschillen en wellicht een goede hulp bij je keuze uit een van deze camera’s. Want dat de RX100 de perfecte camera is voor erbij als je foto-fanaat bent of stand-alone als je voor perfecte kwaliteit en gemak gaat, dat staat voor mij wel vast!

Verder naar beneden een uitgebreide omschrijving van alle modellen, de verschillen en het grote voordeel van deze grote sensor camera’s, maar nu eerst natuurlijk mijn bevindingen van de nieuwe Sony RX100 mark VI.

Direct na het maken van mijn video review van de Sony RX100 M6 vertrok ik voor een paar dagen naar Sicilië voor een korte vakantie en een cursus pizza bakken. De ideale trip om de RX100 VI mee te nemen en te testen, deze camera is namelijk precies bedoeld voor dit soort reizen. Klein, makkelijk mee te nemen en een goede kwaliteit. Nou heb ik alle voorgaande modellen ook in mijn bezit gehad dus de camera, het menu en de instellingen hebben voor mij geen geheimen meer. Na wat veranderingen aan het standaard menu was de camera klaar voor gebruik.

Zelf stel ik de camera altijd in op auto ISO, diafragma voorkeuze en programmeer ik de onder- en overbelichting op de draairing rond de lens. Voor mij is dit de ideale manier van fotograferen. Met het diafragma bepaal ik de onscherpte van de achtergrond, het ISO bereik van de camera is zo goed dat ik mij daar niet druk over maak en de onder- en overbelichting gebruik ik om de foto aan te passen aan mijn voorkeur. Zo, nu eerst maar even naar het strand voor een drankje bij ondergaande zon.

Het grootste verschil met z’n voorgangers is natuurlijk het zoombereik van 24 naar 200 mm. Door dit grote zoombereik is de lens iets minder lichtsterk dan de andere uit de serie, maar in de praktijk heb je daar weinig last van. De hogere ISO waarden die de camera dan gebruikt zijn namelijk dusdanig goed dat de foto nog steeds van zeer goede kwaliteit is.

Na een paar dagen fotograferen met deze camera kan ik met recht zeggen dat dit de ideale reiscamera is. Hij past in je broekzak, heeft een mooi zoombereik en de kwaliteit van de foto’s is uitstekend. De uitleg hieronder geeft uitgebreide informatie over de grote voordelen van de grote sensor en de techniek die Sony in al zijn RX100 modellen gebruikt en gelden dus ook voor deze RX100 mark VI.

Ed's Score 5/5

Pluspunten
  •   Past in je broekzak
  •   Mooi zoombereik
  •   Uitstekende kwaliteit
Minpunten
  •   Geen ingebouwd ND filter
  •   Geen externe microfoon aansluiting
  •   Hoog batterijverbruik bij filmen in 4K

15 april 2013

15 april 2013 was een gedenkwaardige dag in mijn leven als enthousiaste fotograaf. Ik maakte die dag de eerste testfoto’s met mijn nieuwe vriendje, de Sony RX100, en was op slag verliefd.

Sony RX100 | ISO 200 | 1/500 sec | F5.6
Dit was mijn eerste foto met een RX100. De detaillering is perfect, je ziet werkelijk ieder steentje. Ook is er doortekening in de lucht, het wit is niet uitgebeten, terwijl er ook in de schaduw van de struik nog van alles te zien is. Dit zegt iets over het uitstekende grote dynamisch bereik van de camera.

Mijn persoonlijke zoektocht

Al jaren was ik gefrustreerd op zoek naar een compacte camera met hoge kwaliteit, maar niets was goed genoeg. Je kent wellicht het dilemma; je bent in het bezit van een goede spiegelreflex set - in mijn geval een full frame - maar wilt deze qua gewicht en omvang niet altijd meeslepen. Berg op naar Preikestolen in Noorwegen ben je erg blij met je compactcamera, boven aangekomen heb je het gevoel plaatjes te schieten in plaats van te fotograferen. Op weg naar beneden ben je weer happy met dat kleine, lichte ding en thuis gooi je direct de foto’s in de prullenbak vanwege het tegenvallende resultaat.

Er kan ook niet gezegd worden dat ik niet mijn best heb gedaan om een geschikte compactcamera te vinden. Ik heb diverse camera’s aan de tand gevoeld, waaronder een Canon G5, Canon G9, Canon G10, Leica D-lux 4, Fuji X10, Panasonic LX-2, LX-3, LX-7, Sony WX5, iPhone 4, 4s, 5, 6s. Elke keer weer een mooie camera met prachtige specificaties, maar toch net niet wat ik wilde hebben. Totdat Sony de RX100 op de markt bracht. Eindelijk had ik een kleine camera met een grote sensor, een uitstekende lens en een ongehoorde kwaliteit, ook bij slechte lichtomstandigheden.

Skateboard en tattoo’s

Wat er gebeurd is bij Sony’s management weet ik niet, maar als ik het zou moeten raden zou het volgens mij ongeveer zo gegaan zijn: Op een dag is bij de Research & Development afdeling besloten om iedere Japanner met een donkerblauw pak aan en met roos op de schouders te vervangen door jonge jongens die in korte broek lopen, op een skateboard naar hun werk komen en een dikke vette tattoo op hun been hebben. Het kan bijna niet anders. Sony is een paar jaar geleden compleet gedraaid en is nu toonaangevend in de camerawereld, zowel in zowel techniek als kwaliteit. De series van de Sony RX100, RX10, en A7 zijn allemaal een daverend succes.

De Sony RX100 Serie

De RX100 serie bestaat momenteel uit zes modellen. De verschillen tussen deze modellen is nauwelijks zichtbaar, zelfs als je ze naast elkaar zou zetten. Kijk je naar het prijskaartje, dan zijn de verschillen wel wat duidelijker. Deze kan namelijk oplopen tot ruim 1000 euro. We hebben de RX100, de RX100 Mark II, de RX100 Mark III, de RX100 Mark IV, de RX100 Mark V en tot slot de de RX100 Mark VI. Nu gaat het in techniek vaak om kleine verschillen en features die de kwaliteit en de prijs maken. Hoewel de opbouw vrij duidelijk is voor de kenner, kan een keuze maken uit deze zes modellen voor een leek lastig zijn.

De keuze in het kort

Om je te helpen bij het kiezen heb ik hieronder de grootste verschillen tussen de modellen beschreven. Ik zal hier ongetwijfeld wel iets bij vergeten zijn, maar het zijn de belangrijkste verschillen waarop je uitstekend je keuze kan baseren. Helemaal onderaan de review vind je nog een tabel met alle specificaties. De meest gestelde vraag die ik krijg is “Welke heb je zelf?”. Nou, ik heb ze alle zes gehad en momenteel heb ik een RX100 mark VI. De grotere beeldhoek van 24mm en het zoombereik tot 200 mm geeft mij fotografisch veel meer mogelijkheden terwijl de camera net zo groot is als zijn broertjes.

De RX100

De no-bullshit kwaliteitscamera met Carl Zeiss lens 28-100/1.8-4.9 Bekijk de Sony RX100 »

De RX100 Mark II

Verschillen ten opzichte van de RX100: De camera heeft nu een kantelbaar scherm gekregen en beschikt over Wifi en NFC. De grootste veranderingen zijn de nieuwe sensor, die 40% lichtgevoeliger is, en een snellere autofocus. Daarnaast is een accessoire schoen geplaatst die het mogelijk maakt om een flitser te plaatsen, een stereo microfoon voor beter geluid bij video of een elektronische zoeker, de Sony FDA-EV1MK. Bekijk de Sony RX100 Mark II »

De RX100 Mark III

Verschillen ten opzichte van de RX100 mark II: Een nieuwe lens met meer groothoek (24-70/1.8-2.8) en hogere lichtsterkte. De nieuwe lens geeft ook betere macromogelijkheden, je kan nu tot 5 cm van een onderwerp scherpstellen. Het kantelbare scherm kan veel verder doorkantelen (max 180 graden tegen 84 op zijn voorganger) en er is een fantastische elektronische zoeker (EFV) in de camera gebouwd. Tevens is een neutraal grijsfilter ingebouwd, wat ideaal is voor filmen of fotograferen met langere sluitertijden. Bekijk de Sony RX100 Mark II »

De RX100 Mark IV

Verschillen ten opzichte van de RX100 mark III. Een totaal nieuwe sensor en processor zorgen voor gigantische prestaties. We kunnen nu met 16 foto’s per seconde schieten, 4K video filmen en zelfs met 1000 frames per seconde filmen wat afgespeeld dan weer een slow motion van 40 maal laat zien. Bekijk de Sony RX100 Mark IV »

De RX100 Mark V

Verschillen ten opzichte van de RX100 mark IV. 24 foto’s per seconde en een veel grotere buffer zodat je dit langer vol kan houden voordat de camera ‘vol’ loopt. Dan 315 fase detectie autofocus punten voor een razendsnelle autofocus bij bewegende onderwerpen, een echte sport camera dus.

De RX100 Mark VI

Verschillen ten opzichte van de RX100 mark V. De topper met een zoombereik van maar liefst 24 - 200 mm wat hem een echte reiscamera maakt. Verbeterde beeldstabilisatie en een grotere buffer voor nog meer actiefoto’s. Daarnaast heeft de camera nu sLog-3 voor video en zijn de huidtinten erg verbeterd.

De grote sensor

De sensor was de doorbraak van de RX100. Ineens was er een hele kleine camera met een uitstekende Carl Zeiss lens én een grote 1 inch sensor. Die sensor is zo belangrijk, omdat daar samen met de lens uiteindelijk de beeldscherpte vandaan komt. Een grotere sensor fotografeert beter bij slecht licht, legt meer detail vast en maakt het mogelijk om onscherpte in de achtergrond te brengen wat voor veel fotografen erg belangrijk is. Door die onscherpte krijgen we diepte in de foto en dat vinden we mooi. De sensor is ongeveer viermaal groter dan bij een normale compactcamera en circa 2 tot 3 keer groter dan bij de betere compactcamera’s.

Sony RX100 | ISO 400 | 1/1000 sec | F 3.5
Een vrij simpele foto gemaakt tijdens een wandeling op het strand met de hond. Vanwege de grote sensor kun je spelen met de scherptediepte (dit lukt minder bij een gewone compactcamera) en krijgt de foto iets speciaals.

Fotograferen bij slecht licht

Sensorgrootte bepaalt vaak mede de pixelgrootte en die zegt ook iets over de lichtgevoeligheid van de beeldsensor. Grotere pixels hebben immers meer capaciteit om licht op te nemen. Veel pixels op een kleine beeldsensor hebben dus een dubbel negatief effect op de beeldkwaliteit. Dit maakt de meeste compactcamera's minder geschikt voor fotografie bij weinig bestaand licht. Grotere sensoren met minder pixels zijn daarentegen vaak wel geschikt voor deze situaties. Daarnaast heeft Sony, met het binnenhalen van de skateboard boy’s op de R&D afdeling, een grote troef in handen. Fotograferen bij slecht licht is een fotografisch probleem en dat lossen de meeste fabrikanten als volgt op:

• # diafragma open …….. maar verder open dan helemaal open gaat niet.
  • # sluitertijd omlaag ……. geeft bewogen beelden bij te langzame sluitertijden
  • # ISO waarde omhoog ……geeft ruis, dat zijn die bruine spikkels die je dan in beeld ziet

Maar niet bij Sony, de skateboard boy’s lossen het op met …. Software en hogere lichtsterkte! De camera maakt meerdere foto’s snel achter elkaar met een korte sluitertijd, deze voegt hij samen tot een goed belichte foto zonder beweging in beeld of ruis. Deze multibelichtingstechniek passen de RX100 camera’s in diverse situaties toe.

Sony RX100 M3 | ISO 125 | 1/30 sec | F 2.0
Een onverwacht moment, om half vier ‘s nachts kwam ik aan bij de winkel waar zojuist een ramkraak met een auto was geweest. Je stelt dan niets in op je camera, je maakt gewoon een paar foto’s. Ondanks de lage ISO waarde en de lage sluitertijd een perfecte, scherpe foto zonder enige ruis die daags daarna paginagroot in de krant stond. Geen flits gebruikt, alleen bestaand licht.

Fotograferen bij weinig tot geen licht

Fotograferen bij slecht licht is lastig, maar fotograferen bij weinig licht geeft weer heel andere problemen. Kleur is namelijk reflectie van licht op een oppervlak. Zonder licht is er dus ook geen kleur. De in de RX100 series gebruikte combinatie van sensor en BIONZ beeldprocessor weet dit probleem echter goed te tackelen. De kleuren blijven natuurlijk en worden uitstekend weergegeven. Ruis is bij dit soort opnamen nauwelijks te vinden. De camera maakt heel snel achter elkaar vijf foto’s die direct worden samengevoegd tot één. Natuurlijk moet je de camera goed stil houden, maar verbazingwekkend genoeg is een statief niet nodig.

Sony RX100 Mark II | ISO 320 | F 5.6
In het pikdonkere Fort Krommeniedijk hing alleen een 30 watt peertje achter mij. De camera op automaat met diafragmavoorkeuze maakte direct vijf foto’s achter elkaar die in de camera werden samengevoegd.

Het gebrek aan veel zoom, hel of zegen

De eerste camera’s uit de RX100 serie hebben een beperkt zoombereik. De RX100 mark I en II hebben 3,6 keer zoom en de mark III en 4 ‘slechts’ 2,9 keer. Voor mij is dit meer dan genoeg, je beschikt over flinke groothoek voor de stedentrips en landschappen en voldoende zoom voor goede portretten. Vaak wordt het zoombereik vergeleken met normale compact camera’s en dan valt het opeens flink tegen, maar er is hoop. Omdat de sensor ruim vier maal groter is dan bij een standaard compactcamera, kun je twee maal extra inzoomen met behoud van vrijwel dezelfde kwaliteit (de optie helder beeld zoom) en met gebruik van de digitale zoom zelfs vier maal. In dit geval is de kwaliteit vergelijkbaar met die van een ‘normale’ compactcamera. Alleen doe je het nu met een kwalitatief veel betere lens en met behoud van de uitstekende lichtsterkte. Uiteindelijk heb je dus een veel beter beeld.

Met de komst van de topper RX100 mark VI is er nu ook een RX100 met een uitstekend zoombereik van maar liefst 24-200 mm. (8,3 keer). Zouden we bij deze camera ook nog eens digitaal gaan zomen dan bereiken we maar liefst 24 maal zoom en dat met een hoge beeldkwaliteit maakt hem ideaal. Denk er wel altijd aan dat je bij fotograferen over grote afstand ook door een grote luchtlaag fotografeert. Deze luchtlaag hangt als het droog is vol stof, bij vochtig weer vol waterdamp en bij heet weer trilt de luchtlaag. Fotograferen over een grote afstand zal dus altijd invloed hebben op de beeldkwaliteit.

Een uitsnede van 25% uit de grote sensor is vier maal digitale zoom. Het resultaat is beter dan bij een gewone compactcamera met kleine sensor. Daarnaast hebben deze camera’s meestal een lichtsterkte van F/7.0 of hoger terwijl de sony RX100 dit doet met F/2.8.Het zoombereik van een RX100 mark I en II wordt dan 14,4 en van de RX100 mark III en IV 11,6x.

Opnamen bij tegenlicht

Een andere slecht licht situatie is de tegenlicht opname. Je weet wel, fotograferen tegen de zon in of binnenshuis in de richting van het raam. Nu kun je als begenadigd fotograaf natuurlijk alles instellen op een camera en met lichtmeters aan de gang gaan, maar het is ook wel eens makkelijk om dat allemaal niet te hoeven doen. Gewoon alles op de automaat stand en de camera het werk laten doen. Nou…. ook daar hebben de skateboard boy’s een oplossing voor. Daar waar andere fabrikanten de flitser automatisch aanzetten bij tegenlicht (met lelijke resultaten als gevolg) lost Sony dit op door het maken van twee foto’s die automatisch worden samengevoegd tot één goed belichte foto.

Sony RX100 | ISO 125 | 1/320 sec | F 5.6
Op feestjes wil ik niet zo graag de fotograaf uithangen en zeker niet als mijn zoon trouwt. Toch kan ik het niet laten wat foto’s te maken maar ik heb geen zin om van alles in te stellen. Met de camera op de automatische stand komt zo’n foto met veel tegenlicht dan direct goed uit de camera. Vele andere camera’s zouden dit resultaat niet voor elkaar krijgen. De camera maakt automatisch twee foto’s die in de camera werden samengevoegd tot één.

Fotograferen met flits buiten.

Meestal zijn foto’s met flits gewoon lelijk, ik kan het niet anders omschrijven. Zeker als je dan ook nog in het donker buiten op straat gaat flitsen, krijg je vaak witte en uitgebeten koppen en een pikzwarte achtergrond. Hard, contrastrijk en gewoon lelijk. Soms kom je er echter niet onderuit en heb je de flitser gewoon nodig. De Sony RX100 serie doet dit echter verbazingwekkend goed. Hij mengt bestaand licht met het flitslicht en het resultaat is veel beter dan je zou verwachten.

Sony RX100 | ISO 320 | 1/10 sec | F 1.8
De camera op automaat en de flitser aan. Geen moeilijke instellingen, want die had de licht beschonken maker van de foto toch niet gesnapt. Alle kleuren zitten er mooi in, het witte overhemd is niet uitgebeten wit en er is nog veel doortekening in de donkere pijpen van de broeken. Het aanwezige licht van de achtergrond zorgt ervoor dat je niet in een volledig donker gat kijkt. Ondanks de gebruikte sluitertijd van 1/10 sec. is de foto gewoon goed scherp en dat komt dan weer door de flits. (de flitser verlicht alleen het voorste gedeelte van de foto en de tijd dat de flitser de voorgrond verlicht is zo kort dat alles in de voorgrond goed scherp is)

Fotograferen met flits binnen

Net als flitsfoto’s buiten, zijn flitsfoto’s binnen ook vaak lelijk. Hard, koud en een veel te witte koppen tegen een donkere achtergrond. Ook hier doet het technische vernuft van de camera wonderen. De lichtmeting is zeer nauwkeurig en het flitslicht wordt uitstekend gedoceerd. Hierdoor is er een goede balans is tussen flits- en omgevingslicht, met als resultaat is een goed belichte flitsfoto binnen.

Sony RX100 | ISO 200 | 1/30 sec | F 1.8
Feestje, warme glimmende koppen en de camera gewoon op automaat. De huidtinten worden goed weergegeven, de heren waren wat oververhit, en de opname is gewoon erg scherp. De lichtsterke 1.8 lens biedt veel voordelen ten opzichte van andere compactcamera’s waarbij de lichtsterkte niet zo groot is.

Macro, wat kan hij lekker dichtbij

Macro foto’s geven een heel andere kijk op de wereld en verwonderen vaak. Alle modellen uit de RX100 serie hebben een uitstekende macro functie en kunnen al scherpstellen op 5 cm afstand van een onderwerp. In de automatische stand schakelt de camera zelfs helemaal vanzelf over naar de macro scène stand, waardoor de camera er rekening mee houdt dat je een macrofoto aan het maken bent. Ten opzichte van een spiegelreflex heb je zelfs een groot voordeel. Vanwege de afmeting van de sensor heb je meer scherptediepte en zal een groter deel van de foto scherp zijn.

Sony RX100 | ISO 400 | 1/125 sec | F 5.6
Ik maakte deze foto tijdens een wandeling met de hond op het strand van Callantsoog. Er gaat een andere wereld voor je open, het lijkt wel een mooi opgediende maaltijd, maar het zijn gewoon schelpjes op een stuk basalt. Het scherpstelpunt van de camera kun je verplaatsen en dat deed ik dus ook. Het scherpstelpunt zat zoveel mogelijk naar rechts.

HDR foto’s

Soms wil je net dat beetje extra in een foto en maak je een HDR opname. Een HDR foto (high dynamic range) bestaat uit minimaal drie opnamen met een verschillende belichting, die worden samengevoegd tot één foto. Er is dus een foto onderbelicht, een foto normaal belicht en een foto overbelicht. Dat kun je allemaal handmatig instellen, camera op statief etc., maar elke camera uit de RX100 serie kan dit ook intern. Het resultaat is een foto waarbij je zeer veel detaillering krijgt, doortekening in de meest lichte vlakken van de foto en… ook nog doortekening in de donkere delen van de foto. Een crispy scherpe foto is het resultaat.

Sony RX100 Mark II | ISO 160 | 1/800 sec | F 8.0
Dead tree island in de Okavango Delte te Botswana. Dit is een met de hand ingestelde HDR opname bestaande uit drie foto’s - gemaakt met de camera op statief - die later in Adobe Lightroom zijn samengevoegd tot één foto. Het resultaat is een foto met crispy details en prachtige doortekening in zowel de boom als de lucht. De camera kan dit ook volledig automatisch en voegt dan de foto’s samen in de camera. De automatische stand levert JPEG foto’s waar je niets meer aan hoeft te doen. Handmatig fotografeer je in RAW zodat je zelf nog wat invloed hebt.

Beeldstabilisatie bij fotograferen

Alle modellen uit de RX100 serie beschikken over beeldstabilisatie, een systeem dat het trillen van je handen compenseert, waardoor je in staat bent om uit de hand met langere sluitertijden te fotograferen. Dit is heel nuttig bij het fotopgraferen met lange(re) sluitertijden, maar zal ook op bijvoorbeeld een motorboot of in of vanuit een vliegtuig veel betere resultaten geven.

Sony RX100 | ISO 125 | 1/250 sec | F 5.6
Luchtopname vanuit een flink schuddend propellor vliegtuigje. Vanwege het warme weer was er veel turbulentie terwijl we foto’s uit het raam maakten. Bij inzoomen op de foto zijn alle details goed zichtbaar wat een teken is dat de foto goed scherp is.

Het (kantelbare) scherm

Het LCD scherm op alle RX100 camera’s beschikt over 1,2 miljoen beeldpunten en White-magic technologie waarbij er witte beeldpunten aan de rode, groene en blauwe zijn toegevoegd. Deze techniek zorgt voor een helderder beeld dat ook bij invallend zonlicht prima bruikbaar is.

Op de RX100 mark II, III en IV is het LCD scherm kantelbaar, dit is ideaal als je onder een andere hoek wilt fotograferen. Denk hierbij aan laag bij de grond of hoog boven je hoofd. Het scherm van de RX100 mark II kantelt maximaal 84 graden, terwijl op de RX100 mark III en IV het scherm 180 graden kan kantelen.

Sony RX100 mark II | ISO 160 | 1/800 sec | F 5.6
Olifant in de Chobe river te Botswana. Deze foto toont duidelijk de voordelen van het klapscherm. De camera zweeft net boven de waterspiegel (en dat moet ook want hij is niet waterdicht), maar door het scherm uit te klappen kan je toch mooi kaderen en de olifant net linksboven plaatsen. Als ik dit zonder klapscherm had moeten doen was mijn hoofd vrijwel geheel onder water geweest.

Snel als het moet

Een mooi moment wil je natuurlijk vastleggen en wachten tot een camera eindelijk eens afdrukt is bloed irritant. Zelfs bij slecht licht en andere moeilijke omstandigheden, stelt de RX100 razendsnel scherp en drukt direct af. Om je een idee te geven, als de camera nog moet scherpstellen duurt het 0,153 seconde voordat de camera afdrukt en als je al hebt scherp gesteld door het half indrukken van de knop duurt het slechts 0,013 seconden voordat de camera afdrukt. Da’s verrekte snel of niet soms?

Sony RX100 mark III| ISO 200 | 1/125 sec | F 4.0
Zo’n moment wil je toch niet missen. Een high five bij zonsondergang omdat we op vakantie zijn en genieten. Je hebt niet veel tijd om in te stellen, dus camera omhoog en direct een foto maken. En zoals jullie kunnen zien, scherp en goed belicht.

Fotograferen vanaf je telefoon

Vanaf de Mark II beschikken alle Sony RX100 modellen over wifi en NFC en kun je verbinding maken met je smartphone. Je installeert hiervoor de Sony app van je keuze, maakt verbinding met je camera en gaat aan de slag. Je kunt nu je telefoon als afstandbediening gebuiken - je ziet op je telefoon wat de camera ziet -, je foto’s overzetten naar je telefoon en deze vervolgens delen met vrienden of familie via bijvoorbeeld social media. Daarnaast zijn er afhankelijk van het camera model nog heel veel andere apps met een heel scala aan mogelijkheden zoals time-lapse, sterrenspoor, meervoudige belichting en HDR-pro.

Sony RX100 mark IV | ISO 125 | 1/250 sec | F 4.0
Deze foto maakte ik in de tuin. We hadden een glazen bol neergelegd en ons kleinkind vertelt over waarzeggers die soms onze tuin bezoeken. De camera stond achter de bol op de grond en op mijn telefoon kon ik de verbazing zien toen de bol gevonden werd en drukte ik direct af. Zo maak je ongemerkt een leuke en spontane foto.

Ingebouwde scène standen

Alle Sony RX100 modellen beschikken over een hele reeks voorgeprogrameerde scène standen die het heel gemakkelijk maken om betere foto’s te maken. Immers, als de camera weet wat je wilt bereiken kan de camera daarmee rekening houden bij het instellen. Natuurlijk kun je de camera ook handmatig bedienen en alles zelf instellen, maar waarom zou je als het ook automatisch kan? (Antwoord: omdat veel mensen het natuurlijk erg leuk vinden om zelf de juiste instellingen te bepalen en zo de foto te maken die ze voor zich zien). De meest voorkomende voorgeprogrameerde scènestanden zijn: Portret | anti-bewegingswaas | sportactie | huisdier | voedsel | macro | landschap | zonsondergang | nachtscène | schermer opname uit de hand | nachtportret | vuurwerk | hoge gevoeligheid

Sony RX100 mark III | ISO 800 | 1/250 sec | F 4.0
Ik maakte deze foto wandelend met de hond op het strand bij Callantsoog. Door dichtbij scherp te stellen zijn de stenen in de voorgrond mooi scherp en fungeert de ondergaande zon als een mooie achtergrond. [Scherpstellen op een andere plek dan het midden van de foto doe je als volgt: Richt de camera op de plek die je scherp wilt hebben > druk de ontspanknop half in > houd de ontspanknop half ingedrukt en bepaal je compositie > druk de ontspanknop verder in zodat de foto gemaakt wordt.]

Sony RX100 mark IV | ISO 125 | 1/500 sec | F 4.0
Snel bewegende onderwerpen zijn altijd lastig vast te leggen, zeker als daar ook nog eens een hoop tegenlicht bijkomt. Deze foto maakte ik tijdens de kermis in Medemblik. De scènestand sport zorgde ervoor dat ik een goede foto wist te maken. De camera maakt heel snel meerdere opnamen achter elkaar, je hoeft daarna alleen nog de mooiste uit te kiezen.

Slow Motion Video

De Sony RX100 mark IV is een fantastische fotocamera, maar de video mogelijkheden zijn eveneens fabelachtig. Natuurlijk filmt hij in 4K video, maar de slow motion video mogelijkheden die de camera heeft zijn pas echt spectaculair. Hij kan filmen tot maar liefst 1000 frames per seconde, ja je leest het, goed DUIZEND frames per seconde! Aangezien een film normaal gesproken wordt afgespeeld met 25 frames per seconde zie je alles dus terug met een 40 maal vertraging (slow motion) Wat je opneemt in 1 seconde kijk je terug in 40 seconden.

Raw of JPEG

Alle modellen van de RX100 serie kunnen in zowel RAW als JPEG fotograferen. Bij RAW heb je achteraf meer speelruimte als je foto’s wilt bewerken, maar de JPEG bestanden die direct uit de camera komen zijn van uitstekende kwaliteit. De RAW foto’s zijn wat meer ingetogen en rustiger van kleur. Als je pit in je foto’s wilt zul je dit er zelf in de nabewerking in moeten brengen. Zelf fotografeer ik vaak in RAW, maar bij fotograferen in slecht licht heeft JPEG mijn voorkeur. Je profiteert dan van alle kennis over verscherping, ruisonderdrukking en kleurbeheer die de mannen van Sony direct voor je ingezet hebben. En die kennis hebben ze daar wel!

RAW
JPG

Het is een cliche,” De beste camera is de camera die je bij je hebt”. In mijn geval is dat zeker een camera uit de Sony RX100 serie.