Gratis verzending in de Benelux
Op werkdagen voor 21 uur besteld, morgen in huis
Koopzondag 11 & 18 december
Geplaatst op 22 september 2014

De Panasonic FZ-1000, een goede spiegelreflex vervanger?

De Panasonic Lumix DMC-FZ1000, zoals hij volledig betiteld is, staat in de markt als compromisloze vervanging van een dSLR kit. Natuurfotograaf en safari-gids Ed Dorrestein heeft deze camera tijdens zijn trip naar Afrika flink aan de tand gevoeld en beoordeeld om te kijken of de FZ-1000 echt compromisloos is, of dat hij toch niet het gewenste resultaat geeft.

Afmetingen en verschillen in kwaliteit ten opzichte van een dSLR

Bij het beoordelen van een camera kijken we ook naar de afmetingen ervan. Als we de FZ-1000 vergelijken met een vergelijkbare dSLR set, dan is de Panasonic verassend compact en licht. Vergelijk deze camera bijvoorbeeld met een Canon 7D met 18-135mm en 100-400mm L, een set die al gauw meer dan 2kg weegt, in formaat veel groter is en meer dan 2000,- kost, dan wint de Panasonic op gebied van scherpte. Natuurlijk kun je met de Canon set wisselen van objectief, maar met het grote zoombereik en de veelzijdigheid van de Panasonic kun je in de meeste gevallen prima uit de voeten.

Het zoombereik van de FZ1000 is 25-400mm bij een minimaal diafragma van f/2.8-4.0. Door het 1” sensor formaat past er zoveel mm- bereik in één lens, wat bij een dSLR gewoonweg niet kan. Deze camera is een unicum voor iemand die op zoek is naar een goede alles-in-één oplossing. Licht, compact en scherp, tegen een gunstige prijs. Qua scherpte presteert de FZ-1000 niet minder dan een dSLR.

In de praktijk levert een kleinere sensor zoals in de FZ-1000 meer scherptediepte op, handig voor macro. De kwaliteit van deze onscherpte (bokeh) vinden we bij een dSLR doorgaands wel beter en mooier, vooral naarmate de sensor groter wordt. Dit wordt vooral duidelijk zichtbaar wanneer we foto’s vergelijken met een geringe scherptediepte.

 De FZ-1000 geeft wel iets meer ruis op ISO 3200 of hoger. In deze gevallen blijft een grotere sensor geschikter. Ook voor professionele doeleinden maken het lenzen aanbod en de grotere sensor van een dSLR dit soort camera’s een betere keus.


Beeldsensor

Het 1” formaat is een sensorformaat waar absoluut toekomst in zit. Dit sensorformaat is al bekend uit de Sony RX100 serie en de RX10. Tot op heden is 1" de meest succesvolle sensormaat, omdat het de camera relatief gezien niet te groot maakt. Het formaat van de sensor staat in balans met de grootte van het objectief, en dus de gehele camera. Het zoombereik van het objectief valt ook groter uit bij camera's met een kleinere sensor. Door de cropfactor van 2,7x van een 1"sensor, lijkt een 100mm lens in de praktijk een 270mm objectief te worden.

Canon heeft met de G1X serie een reflexvervanger proberen neer te zetten, maar heeft de plank misgeslagen. Dit geldt voor Nikon ook met de COOLPIX A. De beeldkwaliteit hiervan is weliswaar uitstekend, maar het is een vrij grote en lompe camera die relatief gezien langzaam is. De Panasonic met 1 "formaat zal veel meer mensen aanspreken omdat hij beeldkwaliteit combineert met een snelle, flexibele camera met een goede zoeker en een groot zoombereik.

Hieronder een overzicht van de meest gebruikte compactcamera sensoren. De kleinste sensor die we anno 2014 niet mogen vergeten, zit in een smartphone.  Het  1 /2.3” formaat wat daar op volgt vinden we terug in het grootste deel van de compactcamera markt, de camera's tot circa 400 euro. Het iets grotere 1/ 1.7” formaat vinden we in de premium compactcamera’s van bijvoorbeeld Canon en Nikon. Denk aan de Samsung EX-2F, Nikon COOLPIX P7800 of de Olympus STYLUS 1.

Eindigend rechts met het 1” formaat, wat op het moment van schrijven enkel nog voorkomt in de Sony RX100 serie, RX10 en de Panasonic FZ1000. Canon heeft al aangekondigd hier ook camera’s mee te gaan uitrusten.


Beeldkwaliteit

Misschien wel net zo belangrijk, al dan niet belangrijker dan de afmeting van de camera. De 1” sensor is groter dan de sensor bij de meeste compact camera’s, maar weer kleiner dan sensor van de meeste dSLR camera’s. Het krijgen van een eerlijke vergelijking is daarom lastig. Puur theoretisch zou deze camera minder presteren dan de boven genoemde Canon set. Toch blijkt uit een praktijktest dat de FZ1000 qua scherpte beter presteert. Dit komt voornamelijk door de hulpmiddelen in de camera. (Verscherping, ruisonderdrukking e.d.) Natuurlijk bestaat een foto uit veel meer facetten dan enkel de scherpte, en zal een toestel met een grotere sensor altijd beter presteren in het creëren van diepte in een foto. De achtergrondonscherpte is beter bij de reflex. Toch is het zeer uitzonderlijk dat een camera van een kleine €1.000,- in deze testopstelling een scherpere foto maakt dan een combinatie van meer dan €2.000,-

Hieronder is een foto te zien en een 100% vergroting, zodat de scherpte goed te beoordelen is. De foto komt zo uit de camera, zonder dat hier op de computer achteraf nog een bewerking op is losgelaten. Ook is de achtergrondonscherpte duidelijk te zien. Een instap reflexcamera met kitzoomlens doet hier niet veel voor onder. Het verschil is enkel nog zichtbaar met veel duurdere lichtsterke lenzen en voor een nog groter effect, een fullframe reflexcamera met lichtsterke lenzen.


De Panasonic FZ-1000 valt qua scherpte beslist niet tegen. Op 1:1 weergave blijven de beelden scherp. Dit is het ware verschil met de grootste groep compact camera’s met kleinere sensoren. Deze foto’s lijken scherp, maar bij 1:1 weergave is duidelijk minder detaillering zichtbaar. Het 1:1 weergeven is vergelijkbaar met een grote A3 formaat afdruk van dichtbij bekijken, of het op 100% tonen van een fotobestand op je monitor zonder uit te zoomen, zodat de foto op je monitor past. De camera is prima te gebruiken tot ISO 1600. Beeldruis is pas zichtbaar bij 1:1 weergave of op een grote A3-afdruk. Dit is natuurlijk geen harde grens, maar deels persoonlijk.

Beeldstabilistatie is een must voor foto’s nemen op 400mm. Dit is misschien wel het grootste kritieke punt bij de bridge camera’s, omdat deze doorgaans meer dan 30x zoom hebben. De FZ1000 heeft een 5-assige optische stabilisatie waarbij de lenselementen over deze 5 assen een trilling kunnen compenseren. Panasonic heeft niet duidelijk gespecificeerd hoeveel belichtingsstops dit scheelt, maar uit onze tests blijkt dat dit ongeveer 3-4 stops moeten zijn. Uitstekend dus!


Snelheid

Compactcamera’s zijn doorgaans trager dan een dDLR. Ook zijn de reflexen over het algemeen meer geschikt voor het snel- en onvoorspelbaar bewegende onderwerpen. De enkelvoudige autofocus (AF-S) van de FZ-1000 is echter razend snel ten opzichte van een spiegelreflex camera. De FZ-1000 is in de praktijk prima bruikbaar voor bewegende onderwerpen. Alleen het gebruik van tracking autofocus is bij een dSLR duidelijk sneller. Uit onze praktijktests blijkt dat de FZ1000 op alle fronten sneller is dan de vergelijkbare modellen in dit segment. In de groothoekstand stelt de camera scherp in 0,09 seconde. In de telestabnd is dit 0,17 seconde. Vergelijkbaar met de FZ200, zijn oudere broertje, bereikt de camera op autofocus gebied een snelheidswinst van circa 275%

De Panasonic FZ-1000 is op dit moment het snelst qua opstart tijd van alle bridge camera's. De camera is na inchakelen al na 0,66s paraat. Sneller dan dit kan haast niet, omdat compactcamera’s altijd een lenssysteem hebben wat naar buiten schuift bij het inschakelen.


Mogelijkheden

Dit toestel heeft meer mogelijkheden dan een gemiddelde dSLR, dat is duidelijk. De creatieve fotograaf kan via het menu naar hartenlust experimenteren met de vele mogelijkheden.

Technische verschillen maken het mogelijk direct vanaf het schermpje te fotograferen zonder snelheidsverlies, iets wat bij een reflex niet kan. Bij de nieuwste dSLR camera’s zit er wel een `Live-view’ functie op, maar hierbij treedt altijd een gigantische snelheidsvermindering op bij het gebruik van de autofocus. Het LCD kan gebruikt worden om te fotograferen, of net als bij een reflexcamera als informatiescherm.

De camera zit ook vol met instelmogelijkheden waaronder bijvoorbeeld functietoetsen die vrij te programmeren zijn, om zo in het veld zo snel mogelijk te kunnen anticiperen op wisselende omstandigheden.


Time-Lapse

Voor de liefhebbers van time-lapse opnames, zit er een functie op die de camera instelbaar maakt voor het nemen van een serieopnames met interval. Deze zijn in de nabewerking achter elkaar te monteren zodat een time-lapse beeld ontstaat. De minimale instelmogelijkheid is 1 seconde met een maximum van 99,59 minuten. Het aantal opnames is minimaal 1 en maximaal 9999. Erg handig is dat de camera ook uitrekend wanneer deze klaar is met opnemen.


Voorbeeldfoto’s

Op de serie foto's hieronder zie je opnamen gemaakt op 25mm en op 400mm, zodat het enorme bereik direct zichtbaar wordt. Het gaat wederom om onbewerkte beelden, zonder verscherping in de nabewerking. Het zijn volledige beelden, direct uit de camera, op origineel formaat en geen deelvergrotingen. Je ziet hier duidelijk dat het zoombereik van 16x optische zoom ruim voldoende is voor de meeste situaties. Een nog groter zoombereik maakt het fotograferen alleen maar moeilijker, omdat je meer te maken krijgt met onscherpte door een te lange sluitertijd. Hiervoor refereer ik naar de vuistregel:

Minimale sluitertijd = brandpunts afstand (omgerekend naar kleinbeeld equivalent)

Natuurlijk kan men door de uitstekende beeldstabilisatie langer doorgaan met fotograferen uit de hand, zonder dat een statief noodzakelijk is.


Conclusie

De Panasonic FZ-1000 is een prima camera voor de meeste gebruikers. Zonder al te veel poespas maakt de camera al hele mooie foto’s. Wil je iets meer? Dan is de FZ-1000 ook een prima toestel. Je kunt er mee in RAW fotograferen en hebt volledige controle over diafragma en sluitertijd. De zoeker is van hoge kwaliteit, (hetzelfde als op de GH4) wat best bijzonder genoemd mag worden in het compact camera segment. Deze Panasonic bridge camera mag niet vergeleken worden met een superzoom model van rond de €400, - Dit omdat dat de kwaliteit van dit soort camera’s aanzienlijk lager is omdat de beeldsensor kleiner is.

Voor iedereen die op zoek is naar een goede camera die meer kwaliteit en instelmogelijkheden biedt dan een huis-tuin-en-keuken-camera, maar niet met lenzen wil slepen, is dit een fantastische camera en met een veelzijdig zoombereik wat voor bijna alle fotografische toepassingen inzetbaar is. Denk aan macro, landschap, portret en wildlife.

Voor videografen is dit ook een fantastische camera. Je beschikt over 4k video resolutie en het aansluiten van een externe microfoon is geen probleem. Ben je een beetje technisch? Dan kun je zelfs een 8 megapixel foto uit een 4K videobeeld te halen.


Safari foto's gemaakt door Ed Dorrestein


Schrijf je in...
Ontvang de laatste trends, updates
en aanbiedingen!

Producten uit dit artikel
Schrijf je in en je ontvangt onze laatste trends, updates & aanbiedingen!
loadingLoading...
To Top