DE KLEINE LETTERTJES GROOT UITGELEGD

Meest gestelde vragen

Activeren en reserveren

  • Ik heb mijn reserverings- en FreeCityFlight voucher ingestuurd. Hoelang duurt het voordat ik mijn e-tickets ontvang?

  • VIMAS streeft ernaar om jouw aanvraag voor een vliegticket binnen twee weken af te handelen.

  • Wanneer moet ik mijn vliegticket uiterlijk aanvragen?

  • VIMAS dient minimaal acht weken voor jouw gewenste vertrekdata in bezit te zijn van jouw reserveringsvoucher en originele FreeCityFlight voucher. Er kunnen geen uitzonderingen worden gemaakt op deze boekingsperiode.

  • Wat is de uiterste vliegdatum

  • De uiterse datum voor jouw retourvlucht is 1 november 2019.

  • Hoe kan ik activeren voor mijn kind (jonger dan 18 jaar)?

  • De vliegticket kan alleen worden aangevraagd door iemand vanaf 18 jaar en ouder. De ouder of voogd dient onder zijn/haar eigen naam te activeren voor het kind. Op de reserveringsvoucher kun je de gegevens van het meereizende kind invullen.

  • Kan ik voordat ik mijn reserveringsvoucher heb ingestuurd VIMAS al een vlucht laten boeken of in optie nemen?

  • Pas wanneer VIMAS, volledig ingevulde en ondertekende, reserveringsvoucher en de FreeCityFlight voucher heeft ontvangen kan de vlucht definitief voor je worden aangevraagd. Het is niet mogelijk om een vlucht in optie te nemen.

  • Ik heb de eigen bijdrage reeds betaald, maar geen vlucht aangevraagd. Hoe kan ik restitutie krijgen?

  • Wordt er geen reservering gemaakt voor een vliegticket binnen de gestelde periode, en heb je de eigen bedrage aan VIMAS betaald, dan is het door jou betaalde bedrag aan luchthavenbelasting (en eventuele bagagekosten) terug te vragen. Dit geschiedt uitsluitend na het retoursturen van de FreeCityFlight voucher tezamen met een schriftelijk verzoek tot een maand na het einde van de geldigheidsperiode.

  • Is de FreeCityFlight voucher overdraagbaar?

  • Ja, aangezien de FreeCityFlight voucher niet op naam staat is deze vrij overdraagbaar. Zodra je de reserveringsvoucher hebt ingestuurd is het niet meer mogelijk om de voucher over te dragen.

  • Ik wil graag samen reizen met een gezinslid of vriend(in). Hoe kan ik dit kenbaar maken?

  • Als je met meerdere personen samen op één vlucht geboekt wilt worden, dan is het belangrijk om de reserveringsvouchers en FreeCityFlight vouchers gezamenlijk, in één envelop, naar VIMAS te sturen. Hierdoor is het voor de medewerkers van VIMAS duidelijk dat je samen wilt reizen.

  • Ik heb alleen een bevestigingsnummer ontvangen. Is dit een e-ticket?

  • Alle vliegmaatschappijen zijn inmiddels overgestapt van papieren tickets naar electronic tickets, de zogenaamde e-tickets. Een e-ticket is niets meer dan een bevestigingsnummer. Print altijd het e-ticket uit en neem dit altijd mee op reis in jouw handbagage.

    Met het boekingsnummer kun je bij de betreffende vliegmaatschappij de boeking bekijken, stoelen reserveren, eventueel wijzigingen aanbrengen en online inchecken voor jouw vlucht zodat je zelf al de boardingpass kunt uitprinten.

    De vliegmaatschappij geeft meestal hoe laat je kunt inchecken en een aanbeveling hoe lang van tevoren je op de luchthaven dient te zijn.

Vliegen

  • Wat zijn de toeslagen voor de vluchten op of rond de feestdagen?

  • In geval van vluchten op of rond feestdagen, schoolvakanties of een bijzondere gebeurtenis op de plaats van vertrek of bestemming, kan inderdaad een toeslag worden berekend. Omdat de beschikbaarheid van vliegtickets continue wijzigt is het niet mogelijk vooraf de hoogte van de toeslag aan te geven, deze wordt bepaalt zodra VIMAS jouw vliegtickets definitief aanvraagt. In geval er een toeslag aan je moet worden doorberekend zal VIMAS je per e-mail informeren en jouw akkoord vragen voordat de vlucht definitief voor je wordt geboekt.

  • Met welke vliegmaatschappij en vanaf welk vliegveld wordt er gevlogen?

  • De vluchten worden niet specifiek met een bepaalde vliegmaatschappij uitgevoerd. Alhoewel Transavia de voorkeur geniet, worden ook vliegtickets geboekt bij overige luchtvaartmaatschappijen zoals o.a. KLM, Vueling, EasyJet en anderen. Alle vluchten zijn vanaf en naar Amsterdam, en in uitzonderlijke gevallen vanaf Rotterdam of Brussel.

  • Ruimbagage en bagagekosten

  • Je kunt kosteloos per persoon één stuks handbagage meenemen, mits deze voldoet aan de gestelde voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Wil je nog ruimbagage meenemen, dan kun je deze zelf aanvragen na ontvangst jouw vliegticket(s). De kosten om een extra koffer mee te nemen is afhankelijk van het gewicht, alsmede verschillen deze per luchtvaartmaatschappij.

  • Wat zijn de regels voor het meenemen van vloeistoffen in de handbagage?

  • Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden en op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie. De nieuwe regels gelden voor vloeistoffen zoals water en andere drankjes voor consumptie, alsmede voor gels, pasta’s, lotions en de inhoud van spuitbussen. Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder.

    Wegens strenge veiligheidsmaatregelen worden de regels voor handbagage regelmatig aangescherpt. Voor het laatste nieuws omtrent het meenemen van handbagage kijk op www.schiphol.nl of bij de desbetreffende vliegmaatschappij waarmee je jouw vlucht gaat maken.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

  • Je mag kosteloos één stuks handbagage meenemen. Indien je ruimbagage wilt meenemen kun je bij de luchtvaartmaatschappij zien welke kosten er voor je zijn en of er een maximum aan zit. Kijk voordat je gaat reizen op de website van de vliegmaatschappij welke eisen aan (hand)bagage worden gesteld.

  • Moet ik zelf een reis- of annuleringsverzekering afsluiten?

  • Indien gewenst dien je zelf een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten, dit kun je doen bij jouw eigen verzekeraar. VIMAS sluit geen verzekeringen af.

  • Wanneer weet ik of de vlucht op de door mij gewenste datum beschikbaar is?

  • Nadat VIMAS jouw FreeCityFlight voucher en jouw reserveringsvoucher met daarop de gewenste bestemming en reisdata met een handtekening voor akkoord heeft ontvangen, kan de vlucht definitief voor je worden aangevraagd. Indien de vlucht beschikbaar is en voor je is gereserveerd, ontvang je binnen 4 werkdagen een bevestiging/e-tickets per email.

  • Het is voor mij niet mogelijk binnen de geldigheidsperiode te vliegen. Kan ik de geldigheid verlengen?

  • Het is helaas niet mogelijk om de geldigheidstermijn van de FreeCityFlight voucher te verlengen.

  • Ik wil mijn vliegticket wijzigen. Kan dat?

  • Nadat jouw vlucht definitief is geboekt, kan deze niet meer via VIMAS worden veranderd.

Verblijf

  • Kan ik via VIMAS een hotel boeken?

  • Via VIMAS kun je geen hotel boeken. Je bent geheel vrij om te overnachten waar je wilt en te boeken bij de reisorganisatie van jouw keuze.

  • Wat is het minimum verblijf op de gekozen bestemming?

  • De minimale verblijfsperiode is 4 nachten en maximaal 31 nachten. Er kunnen geen uitzonderingen worden gemaakt op deze verblijfsperiode.