Gratis verzending in de Benelux
Op werkdagen voor 23:59 besteld, morgen in huis
Meer dan 10 duizend producten!
Geplaatst op 01 juni 2017

What's in the bag

Ed Dorrestein, mede-eigenaar van Cameraland en wildlife-fotograaf, test voor ons blog veel verschillende camera’s. Er verschijnen dan ook regelmatig reviews op onze site waarin Ed de nieuwste camera's aan de tand heeft gevoeld. Maar waar fotografeert hij mee als hij geen review hoeft te schrijven? Tijd om hem eens te vragen “Ed, wat zit er nou eigenlijk in je eigen fototas?". Hieronder zijn antwoord met de uitleg over het wat en waarom hij altijd meeneemt tijdens het fotograferen.

De rugzak - Clik Elite

In mijn geval is dit een rugzak van Clik Elite. Belangrijke punten waar je op moet letten is de kwaliteit van de stof en de ritsen en natuurlijk het allerbelangrijkste, het draagcomfort. Zelf heb ik in mijn jonge jaren te vaak de camera (twee in mijn geval) om mijn nek en aan mijn schouder gehangen, met als gevolg dat ik nu al jaren regelmatig een chiropractor bezoek. Mijn rugzak moet dus goede draagriemen hebben en een goede, brede heupband.

Meer informatie

De camera.

Momenteel beschik ik voor eigen gebruik over drie camera’s. Een Sony RX100 Mark V als kleine compacte camera voor in de broekzak, een Canon 5D mark III en een Canon 5Ds R. De 5D mark III gebruik ik voor wildlife fotografie en de Canon 5Ds R voor de landschaps- en architectuur fotografie. Het verschil zit in de hoeveelheid pixels, de autofocussnelheid en de te gebruiken ISO waarden.

Canon 5Ds R

De Canon 5Ds R heeft heel veel pixels (50 megapixel) hetgeen fantastisch is voor de detaillering in beeld bij onderwerpen zoals landschappen, maar daar staat tegenover dat er al gauw ruis ontstaat als je hoger in de ISO waarden gaat (+800 ISO). Daarnaast is de autofocus accuraat maar langzamer dan de Canon 5D Mark III.

Meer informatie

Canon 5D Mark III

De Canon 5D Mark III heeft minder pixels (22 megapixel) dan de 5Ds R. Deze pixels zijn per definitie dus ook groter (minder pixels op eenzelfde sensoroppervlak) en hebben hierdoor een betere ruis/signaal verhouding. Je kan dus veel hoger in de ISO fotograferen en vanwege de grotere pixel heb je iets minder snel last van bewegingsonscherpte. Daarnaast is de autofocus veel sneller en heb je een hogere frames/sec rate. Ideaal dus voor wildlife, nature en reportage.

Meer informatie

De lenzen

In mijn tas zit wat ze noemen ‘De gouden driehoek’. Deze driehoek bestaat uit een super groothoek, een standaardzoom en een telezoom. De camera’s die ik gebruik zijn full-frame en de lenzen zijn uiteraard ook daarvoor bedoeld. Momenteel heb ik een:

Gebruik je zelf een zogenaamde crop-camera dan kun je ter vergelijking de brandpuntsafstanden van mijn lenzen delen door 1,6. Neem als voorbeeld de 16-35 supergroothoek. Heb je een crop camera dan zoek je naar iets in de buurt van 16/1,6 = 10mm en 35/1,6 = 22mm. Een super groothoek voor een crop-camera is dus een 10-22mm of iets dicht in de buurt daarvan.

Canon EF 16-35/4.0 L IS USM

Deze super groothoek van Canon gebruik ik voor al mijn landschappen - en architectuur fotografie. Lichtsterke 4.0 is prima, omdat lichtsterker niet hoeft en deze lens veel scherper is dan zijn snellere broertje de 16-35/2.8 L II USM. In het Noordhollandse landschap heb je super groothoek nodig omdat ons land nou eenmaal plat en weids is. Dus 16mm groothoek, laag bij de grond en iets in de voorgrond om de diepte te benadrukken. De IS (beeldstabilisatie) van de lens gebruik ik vrijwel nooit, omdat ik bijna alle landschapsfoto’s vanaf statief maak.

Meer informatie

Canon EF 24-70/2.8 L II USM

De standaardzoom is de lens voor veelzijdig gebruik. 24mm groothoek is prettig in het landschap of de stad en de 70mm is voldoende tele voor een portret. De lichtsterkte van 2.8 is ideaal voor een onscherpe achtergrond. Dit is de lens die ik op mijn camera zet als ik een eind ga lopen en niets anders mee wil nemen. Wel heb ik nadrukkelijk gekozen voor de versie II van deze lens. Deze is vele malen scherper en dat is echt nodig bij de camera’s die ik gebruik. Hoe meer pixels in de camera, hoe meer scherpte je nodig hebt in de lens.

Meer informatie

Canon EF 70-200/2.8 L IS II USM

De telezoom gebruik ik eigenlijk best wel veel. Natuurlijk vooral bij mijn Afrika foto’s, vaak in combinatie met de 2.0 teleconverter, maar ook in de landschappen. Door de tele kan je voor- en achtergrond een beetje in elkaar drukken en vanwege de 2.8 kan je uitstekend met de scherptediepte spelen. Het gebruik is natuurlijk wel afhankelijk van het soort landschap. Fotografeer ik in de polder, dan zoek ik naar weids en daarvoor het je ultragroothoek nodig. In het bos is het echter best leuk om een tele te gebruiken, dit dwingt je anders te kijken.

Meer informatie

Canon EF 2.0X III N extender

Deze teleconver van het laatste type (type III dus) is van uitstekende kwaliteit. Was het vroeger nog zo dat een teleconverter erg veel kwaliteitsverlies gaf, tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo. We testen laatst in onze winkel de 70-200/2.8 type II met een type III converter tegen een EF 100-400/4.0-5.6 type II en bij gebruik van diafragma 5.6 of 8.0 was er nauwelijks verschil. De 100-400mm was in zijn eerste stuk tot 200mm iets beter, maar dat stuk zou ik met de 70-200mm zonder converter doen en die is dan veel beter. Mijn reden om voor de 70-200mm te gaan heeft te maken met de veelzijdigheid. Nu heb ik een zeer lichtsterke 70-200mm in de tas van uitzonderlijke kwaliteit en met gebruik van de teleconverter heb ik een telezoom 140-400mm f/5.6 van zeer goede kwaliteit.

Meer informatie

De converter gebruik ik overigens ook om macro te maken. Ik kan dan immers scherpstellen op dezelfde afstand als normaal, maar de converter haalt het onderwerp tweemaal dichterbij (vergroot 2x)

Canon GPS ontvanger GP-E2

Helaas, helaas, helaas. Canon is nou niet de meest vooruitstrevende en innovatieve camerafabrikant ter wereld hetgeen betekent dat mijn ‘dure’ professionele Canon camera’s nog niet beschikken over ingebouwde GPS. Vandaar dat ik het moet doen met een losse unit bovenop de camera. Er is geen andere manier waarop ik GPS data toe kan voegen aan de RAW files van Canon.

Meer informatie

Set tussenringen Canon vatting

Voor mijn macro opnamen zou ik het liefst een macrolens gebruiken, maar ik heb geen ruimte meer in mijn tas en de tas wordt steeds zwaarder. Vandaar dat ik in mijn tas een setje tussenringen heb, zo maak ik iedere lens geschikt voor macro. Het weegt nauwelijks iets en als ik een eind ga lopen steek ik de set gewoon in mijn jas- of broekzak. Er zit geen glas in dus ik hoef ook niet bang te zijn voor beschadigingen.

Meer informatie

Draadontspanner

Heel veel van mijn werk maak ik vanaf statief, soms voor lange sluitertijden en heel vaak voor HDR. Een draadontspanner is hierbij onontbeerlijk. Ik heb er twee, maar meestal gebruik die met een draad. In de HDR stand werkt die met de draad prettiger, ik zal dit even toelichten. De camera staat in de veel beelden per seconde stand, 5 foto’s voor de bracketing, en als ik die met draad gebruik hoef ik alleen maar de knop ingedrukt te houden en worden er automatisch precies vijf foto’s gemaakt. Als ik de draadloze afstandbediening gebruik moet ik 5 keer apart afdrukken, en dus in mijn hoofd meetellen, anders is de camera al weer bezig met de zesde foto. Veel mensen gebruiken - als de camera over wifi beschikt - hun telefoon, dit vind ik erg onverstandig. Ik hou liever wat stroom in mijn telefoon zodat ik mijn vrouw kan bellen als het wat later wordt.

Meer informatie

Carry Speed riem

De camera om mijn nek of aan mijn schouder is voor mij na vele jaren een NO GO, de chiropractor verdient goed aan mij zullen we maar zeggen. Tegenwoordig gebruik ik een Carry Speed Extreme riem. De camera hangt dan dwars over je schouder als een soort sling hetgeen veel minder druk op je schouder geeft. Bij de zware camera’s die ik gebruik is dat erg prettig. Ik heb speciaal deze riem omdat de bevestigingsplaat van de riem een Arca-Swiss aansluiting heeft. Deze plaat past dus direct op ieder statief dat voorzien is van deze Arca Swiss koppeling. Scheelt een hoop gedoe.

Meer informatie
Ed Dorrestein - What's in the bag
Ed Dorrestein - What's in the bag
Ed Dorrestein - What's in the bag

LP-E6 reserve accu’s

Reserve accu’s, je kan er niet genoeg hebben. In iedere camera twee volle en nog twee volle als reserve. Als je dat allemaal op één dag volschiet moet je wellicht eens gaan nadenken over de hoeveelheid foto’s die je maakt. Beter kijken, sterke composities kiezen en je kan met veel minder foto’s toe.

Meer informatie

Carl Zeiss T* POL filter circulair 82 mm

Het polarisatiefilter is mijn meest gebruikte filter, natuurlijk zit die dus standaard in mijn tas. Ik heb er zelfs twee. Deze en de speciale voor mijn Haida filtersysteem, maar daarover later meer. Het polarisatiefilter haalt reflectie weg in glas, metaal en water. Bij deze een simpele uitleg waarom ik hem in landschappen zoveel gebruik. Op iedere graspriet (en blaadje) ligt een dun laagje water. Als dat laagje water er niet is, dan heet het hooi. In dat laagje water op de graspriet reflecteer onze grijze lucht. Draaien aan het filter maakt de reflectie minder en dus houden we groen gras over.

Meer informatie

Lexar CF 32 GB 1066x 160 mb/s

In iedere camera 1 en 2 als reserve... De CF card haalt de hoogste snelheid, ik kan hierdoor dus sneller achter elkaar fotograferen en de camerabuffer loopt niet zo snel vol. Speciaal bij HDR, als je snel 5 of 7 foto’s achter elkaar maakt, is een snelle kaart prettig. Je ziet de gemaakte foto immers pas terug als de camera klaar is met wegschrijven.

Meer informatie

Lexar SD 64 GB 633x 95 mb/s

In iedere camera 1 en ook weer 2 als reserve. Mijn camera’s staan zo ingesteld dat de RAW files worden weggeschreven op cardslot 1 en dat is de CF card. Op cardslot twee plaats ik hele kleine JPEG’s. De JPEG’s gebruik ik vrijwel nooit, maar ik heb ze wel nodig. Als ik de scherpte van mijn foto’s op het scherm wil controleren heb ik de JPEG’s nodig. Deze zijn gecorrigeerd, verscherpt en op kleur gemaakt afhankelijk van je instellingen. Zou ik dus geen kleine JPEG’s maken, dan mooet ik mijn RAW beeld controleren en daarop zit geen enkele verscherping. Inzoomen en controleren heeft dan dus niet zoveel zin.

Meer informatie

Lexar USB 3.0 Dual-Slot Reader

Deze Dual-Slot card reader kan zowel SD - als CF cards lezen en dat op hoge snelheid. De constructie is erg stevig, de kabels goed en je kan de reader afsluiten waardoor er geen vuil in de cardslots kan komen. Perfect voor op reis dus. Ietsje duurder dan de goedkopere, maar wel veel degelijker en betrouwbaarder.

Meer informatie

Led Lenser headlight

Nachtopnamen, zonsondergang en startrail. Allemaal situaties waarin een beetje licht erg kan helpen. Een hoofdlampje komt dus goed van pas en buiten de avondopnamen gebruik ik hem ook bij macro fotografie om net dat beetje extra licht te hebben. In Afrika heb ik een paar dure exemplaren in de auto, de Ledlenser H7. Deze heeft een lichtopbrengst van maar liefst 250 lumen en heeft een zoom mechanisme waardoor ik ook een 100 meter ver kan schijnen. In Nederland heb ik gewoon een hele goedkope in de tas.

What's In The Bag? - Ed Dorrestein

Lenspen

Hoe zuinig je ook bent op je spullen er komt altijd stof en vlekken op je lenzen. Zeker als je regelmatig op het strand fotografeert heb je hier last van, maar ook in Afrika maak ik meerdere keren per dag de lenzen schoon. Iedere keer als ik met de auto stop haalt de stofwolk mij in en dat is nou net het moment dat ik al buitenhang met de camera. De lenspen heeft een kwastje en een zeempje, ideaal voor het onderweg even snel schoonmaken van mijn lenzen.

Meer informatie

Sensorcleaning

Sensorcleaning onderweg. Nou daar heb ik wel de nodige ervaring mee. Negatief wel te verstaan. Op één van mijn reizen in Afrika kwam ik erachter dat mijn sensor wel heel erg smerig was dus eerst maar eens een natte reiniging met swabs op de stoffige campsite en toen dat niet hielp met een doekje en een vinger. Het resultaat, de glasplaat boven de sensor gebroken en dat op dag drie van de reis. Gelukkig had ik meerdere camera’s mee, maar sensorreiniging onderweg dat moest dus beter.

Visible dust artic butterfly 724 en Quasar

Tegenwoordig heb ik altijd bij mij: een visible dust artic butterfly en een visible dust Quasar miniloep. De borstel aan de artic butterfly laat je even 10 seconden draaien, daardoor wordt hij statisch en blijft de stof eraan kleven. En, niet onbelangrijk, zonder schade aan de sensor. De miniloep gebruik ik om te controleren of de sensor wel echt goed schoon is. Een doekje en een vinger gebruik ik sindsdien nooit meer.

Gitzo statief en Really right stuff balhoofd.

Ja, ook ik als oud fabrikant van Redged statieven gebruik een Gitzo statief. Het zijn nou eenmaal de beste statieven die er zijn, maar ook erg prijzig. Redged is dan ook ooit in het leven geroepen voor iedereen die een Gitzo wil, maar het niet kan betalen. De prijs/kwalitietsverhouding van Redged is nog steeds uitstekend. Een goed, stevig en gemakkelijk te gebruiken statief is onontbeerlijk voor serieuze fotografie. De foto’s worden veel scherper en bij bijvoorbeeld HDR of bij het gebruik van een filtersysteem red je het niet zonder. Koop de duurste die je je kan veroorloven, het is een aanschaf voor het leven. Als balhoofd gebruik ik een Really right stuff, maar de balhoofden van Redged zoals de RNB-2 en RHDB-53N zijn ook uitstekend. Deze hebben een Arca Swiss koppeling wat weer makkelijk is voor de eerder genoemde Garry Speed.

Meer informatie

Haida filtersysteem 100x150

Voor heel veel landschapsfoto’s gebruik ik filters. Meestal zijn dit grijs-, grijverloop- en polarisatiefilters. Nou hoor ik direct heel veel mensen zeggen “dat kan toch ook achteraf in Lightroom of Photoshop”, maar als we die theorie volgen kunnen we ook wel zoutloos gaan koken. Achteraf de zoutpot op tafel is toch precies hetzelfde? Nou nee dus! Waar geen infomatie zit in je beeld (de lucht bijvoorbeeld) kun je er met Lightroom opf Photoshop geen informatie in toveren. Natuurlijk kun je de lucht donkerder maken, maar je maakt hem alleen maar grijzer. Filters dus en dan met een filtersysteem. Mijn set bestaat uit een HD2500 houder geschikt voor filters van 100-150 mm, een insert polarisatiefilter, diverse verloopfilters van 100x150 mm en diverse grijsfilters 100x100 mm.


De Haida HD2500 houder en adapterringen

Deze metalen houder is geschikt voor drie filters tegelijkertijd en bevestig je op je lens met een adapterring. De houder kun je draaien om de positie van de filters te veranderen, dit gebruik je bijvoorbeeld bij een scheve horizon.

Meer informatie

Het insert polarisatiefilter 86 mm

Een polarisatiefilter heb je met name nodig bij landschapsfotografie. De juiste kopen is belangrijk. Een polarisatiefilter moet je draaien voor het verkrijgen van het juiste effect. Dit speciale filter van 86 mm zet je vast in de adapterring waarna je hem in de juiste positie kan draaien voor het effect. Het mooie aan dit systeem is dus dat de filterhouder niet meedraait (zou erg irritant zijn als je de horizon niet meer recht kan zetten).

Meer informatie

Grijsfilters (ND filters) 100x100

De grijsfilters gebruik je voor het verlengen van de sluitertijd. Ze zijn 100x100 omdat je ze niet in hoogte hoeft te kunnen verstellen in de houder, je wilt namelijk het totale beeld donkerder maken. Door de lange sluitertijden gaat een waterval eruit zien als engelenhaar en kun je van de zee een vlakke spiegel maken. Zelf heb ik er twee. De ND 1.8, dit is een zes stops. Deze gebruik ik voor snel stromend water zoals watervallen en rivieren. En dan heb ik nog een ND 3.6 van 12 stops. Deze gebruik ik voor de zee etc.. Wil ik echt zeer lange sluitertijden dan combineer ik deze twee en kom ik dus uit op 18 stops verschil en wordt mijn belichtingstijd 256.000 keer zo lang.

Meer informatie

Grijsverloopfilters GND 150x100

Grijsverloopfilters. De naam zegt het al, deze verlopen in tint. De bovenkant is grijs en afhankelijk van de soort verloopt dit hard of zacht naar neutraal. Zelf gebruik ik hoofdzakelijk de harde verloopfilters. We wonen in Nederland en daar is de overgang tussen lucht en land meestal een rechte streep en dus een harde overgang. Zou ik veel in Duitsland fotograferen met allemaal bosranden die de horizon verzachten dan zou ik eerder voor een grijsverloop zacht gaan. Momenteel heb ik er drie. Een ND 0.3 1 stop, een ND 0.6 twee stops en een ND 0.9 drie stops. Door deze filters waar nodig te combineren heb ik een grote speelruimte en kan ik bijna iedere situatie aan.

Meer informatie

Swarovski Companion 8x30

Deze heb ik altijd in de tas voor het onverwachte. De verrekijker gaat steevast mee en in Europa gebruik ik meestal de kleine Swarovski. De kwaliteit is goed, hij is lekker licht en klein genoeg voor in de fototas. In Afrika gebruik ik zijn grotere broer de Swarovision EL 10x50 WB.

Meer informatie


Vond je deze review leuk of handig? Deel dit dan met je vrienden, hebben zij er ook wat aan!

Schrijf je in...
Ontvang de laatste trends, updates
en aanbiedingen!

loadingLoading...
To Top