Review Sony A7 Serie

Als je vroeger als beroepsfotograaf met een Sony camera aan kwam zetten, stond dat gelijk aan vloeken in de kerk. Ik ga in deze review onderzoeken of dat nog steeds zo is. Hiervoor zal ik gaan fotograferen met een Sony A7s II in een over de top katholieke kerk in Krakow, Polen. “En waarom dan met een camera die bekend staat om zijn videokwaliteit?” Omdat iedereen die mij kent weet dat ik anders ben dan anderen en omdat alle andere reviews ooit al eens gemaakt zijn. De complete Sony A7-serie is wellicht de meest besproken camera serie op het internet. Dit komt doordat het een nieuw concept is, het van het merk Sony komt (waardoor iedereen hier dus iets negatiefs over probeert te vinden) en omdat alle vooroordelen op de schop moesten.

Vanaf de introductie van de eerste camera uit de Sony A7 serie heb ik vrijwel alle A7 modellen wel eens mee op pad gehad. Al deze modellen zullen dan ook in deze review aan de orde komen.*
*Ed schreef deze review begin 2016, Sony had toen 6 modellen uitgebracht.

Met een A7S II drie dagen naar Krakow

Ik ga voor drie dagen Krakow, een prachtige historische stad in het zuiden van Polen, waar een vriend van mij trouwt. Hoewel het bruidspaar een beroepsfotograaf en cameraman ingehuurd heeft, lijkt het mij leuk om ook wat foto’s van de trouwerij te nemen. Per slot van rekening ben ik zo enige decennia geleden mijn carriere binnen de fotografie begonnen.

Wat neem ik mee? Lastige keuze, we hebben in onze winkel immers honderden camera’s en lenzen op voorraad. Uiteindelijk kies ik voor een Sony A7S II, een camera die bekend staat om zijn lage ruisniveau. 12.2 megapixels lijkt mij meer dan voldoende en de vijf-assige beeldstabilisatie helpt goed bij de te verwachten lange sluitertijden.

Omdat ik iedereen hoor over het hoge batterijverbruik gaat er ook een extra accu mee. Dit hardnekkige gerucht kan ik overigens vrijwel direct om zeep helpen. De camera verbruikt niet extreem veel stroom, de accu is gewoon klein. We willen ook allemaal een kleine camera, dan zal er ook een kleine accu in moeten. Overigens heb ik hier zelf geen enkele last van gehad, ik kon zonder problemen de hele dag op één batterij fotograferen.

Dag 1 in Krakow

Na een perfecte vlucht vanaf Schiphol gaan we per trein naar de stad. Ons hotel staat vlakbij de oude stad (Stare Miasto) die wordt gemarkeerd door het centrale grote plein (Runek Glowny). We hebben ontzettend veel mazzel als blijkt dat er net op dat moment een groot internationaal straattheater festival aan de gang is. Nu kan de camera gaan laten zien wat hij waard is.

De handligging:

De grip van de A7S II is duidelijk beter dan bij zijn eerdere broertjes. Alle eerste versies van de A7 serie hadden een wat platte grip, bij de camera’s uit de mark II serie is de grip beter gevormd. Deze is iets smaller en steiler wat de handligging zeer ten goede komt. Ik heb wel enige moeite met de Sony 24-70mm f/2.8 G master lens. Deze is zo groot en zwaar dat de camera constant de neiging heeft voorover te vallen. Een grotere grip of een batterypack zou een goede oplossing zijn.

Het menu:

Het menu is net als bij alle andere camera’s uit de A7 serie makkelijk en intuïtief te bedienen. Je kunt eenvoudig diverse instellen veranderen en met een half uurtje gebruiken vind je ook feilloos alle knoppen.

De Sony A7S II in de praktijk

We zitten op een terras, eten wat, drinken wat en fotograferen wat. Omdat ik niet teveel mee wil slepen, en ik eigenlijk ook gewoon een lang weekend vrij ben, heb ik vanavond slechts één lens mee, een 70-200 telelens. Ik hoor je nu denken “In de binnenstad met alleen een telelens? Je lijkt wel gek!”, maar een 70-200 op een Full Frame is in de stad gewoon prachtig. Je onderwerpen komen mooi los van de ‘drukke’ achtergrond en met deze camera in de hoge ISO en beeldstabilisatie is tele ook prima ‘s nachts te gebruiken.

Dag 2 in Krakow

De trouwerij is pas ‘s avonds dus we hebben tijd zat om de stad te verkennen. Tijdens het rondwandelen gaan we ook even langs de kerk waar vanavond de trouwerij is, het is altijd goed om vooraf te checken waar je terecht komt en hoeveel licht er is. Vandaag neem ik de camera in combinatie met de 24-70/2.8 G master mee. Wederom slechts één lens, maar deze is wel zwaar genoeg om als twee te tellen.

De Sony 24-70/2.8 FE GM

Ik heb eindelijk een zoomlens gevonden die het waard is om op bijvoorbeeld een Sony A7R serie geplaatst te worden. Met deze combinatie kan nu echt de concurrentie worden aangegaan met de Canon en Nikon camera’s uit dezelfde klasse. Je mist helaas de beeldstabilisatie in de lens (bij Canon ook overigens), maar daar krijg je bij de A7 II series weer beeldstabilisatie in de camera voor terug en die is uitstekend.

De lens voelt fantastisch aan, zelfs beter dan de Nikon en Canon varianten. Hij is wel zwaar. Zo zwaar dat het de handligging van een ‘kleine’ A7 systeemcamera een beetje in de weg zit. De scherpstelling is niet zo snel, tenminste niet op de A7S II, maar daar staat deze camera om bekend. De A7 II en de A7R II geven een veel beter focussing resultaat. Ik ben erg onder de indruk van de scherpte, detaillering en kleurweergave van deze lens en in gedachten vergeleek ik hem met de laatst door mij geteste 24-90 variant van Leica. [lees mijn review] Deze Sony lens biedt 95% van die kwaliteit voor de helft van de prijs van de Leica. Een must have lens (als je het je kan veroorloven) voor iedere Full Frame fotograaf. Daarnaast is er natuurlijk nog de prachtige 4.0 Zeiss variant. De Sony Vario-Tessar FE 24-70/4.0 ZA OSS Carl Zeiss. Klein, compact en erg mooi.

De stad in, Stare Miasto.

Krakow is echt een kadootje als je een review wil maken van een camera-lens combinatie. Vrijwel alles in deze stad is het fotograferen waard en levert mooie beelden op. Het aanbod is zo divers dat je de camera en lens in al zijn uitersten kan testen. We gaan vandaag eerst even naar de kerk om te zien waar ik vanavond terecht kom en dan het plein op voor een hapje, drankje en wat foto’s.

De scherpte

Dat de Sony 24-70/2.8 FE GM lens scherp is heb ik al vermeld, maar hij is dan ook echt scherp. En om direct het fabeltje van veel pixels om zeep te helpen, hierbij een foto van 12.2 MP uit de Sony A7S II. De eerste is het origineel, de tweede een 100% crop. Je kijkt hier dus direct 1:1 naar de pixels. Natuurlijk zal het resultaat uit een A7 R II met 42.4 Megapixels beter zijn, maar het resultaat van deze A7S II is meer dan het aangluren waard.

En toen bewoog het beeld

De A7S II is bij uitstek geschikt voor video en maakt 4K films in Full Frame indeling. Een groot voordeel is dat de camera de pixels volledig uitleest en niet samenvoegt zoals bij veel andere camera’s wel het geval is. Hoewel ik zelf eigenlijk nooit film kon ik er deze keer niet omheen. Het straattheater zorgde voor een spektakel met prachtige bewegingen in de lucht en mooie live muziek. De interne microfoon is overigens goed, ik sta hier midden op straat tussen een hoop lawaaierige mensen en het geluid is goed. Wellicht mis je een beetje bas en diepte, maar toch... Deze keer filmde ik in Full HD.

Waar alles om begon, een camera om een trouwreportage te maken.

In 1983 begon ik mijn carrière als fotograaf van ASA Trouwservice in Amsterdam. Dit was nog in de tijd dat je een rolletje van 36 in je camera deed en de contactafdrukken naar de klant bracht. Een foutje kon je je dus niet veroorloven. Elke foto moest afdrukwaardig zijn. De baas van ASA was van het type ‘zeer kritisch’ en dat heeft mij, in mijn fotografie, voor de rest van mijn leven gevormd. 1,5 jaar later, en een slordige 200 reportages verder, begon ik voor mijzelf. Hoogtepunt uit mijn carrière als trouwfotograaf was mijn duurste (en tevens laatste) trouwreportage. Een society koppel dat maar liefst 51.000 gulden uitgaf om hun bruiloft door mij en mijn team vast te laten leggen. Op dat hoogtepunt ben ik gestopt met het fotograferen van trouwerijen, maar nu jaren later lijkt het mij leuk om voor mijn vriend weer een paar foto’s te maken. Ze hebben overigens een pro fotograaf en een cameraman ingehuurd dus ik pak de Poolse arbeiders geen werk af.

Ik heb voor het vastleggen van de bruiloft gekozen voor de A7S II omdat ik hiermee zonder flits kan fotograferen en om te kijken hoe hij het er dan vanaf brengt. Ik stop alle lenzen, 16-35, 24-70 en 70-200 in de tas, het feest kan beginnen.

Sony A7S II, met 16-35mm, 24-70mm en 70-200mm in de kerk

Het resultaat

De foto’s zien er goed uit, zeker als je in ogenschouw neemt dat alles gefotografeerd is op 6400 ISO. De kerk had wel wat lichter gemogen, maar dat heb je nu eenmaal niet in de hand. De vraag is natuurlijk of ik de camera zou gaan gebruiken als ik mijn carriere als trouwfotograaf zou herstarten. Nee, dat denk ik niet. De A7S II is prima geschikt, maar toch denk ik dat ik voor dat geld een A7R II zou nemen. Wat ik zeker zou doen is gaan flitsen. En dan niet vol erop, maar zacht gedoseerd inflitsen. Met een mooie softbox op de flitser en een balans tussen bestaand licht en flitslicht. Met de flits kan je toch wat meer accent en detaillering meegeven en heb je meer controle over de kleur van je bruidspaar. De grotere hoeveelheid pixels van de A7R II (42 Megapixels) maakt een betere bewerking mogelijk in Lightroom. Je kan de schuiven gewoon wat verder optrekken zonder al te destructieve gevolgen. Een herstart van mijn carriere zit er echter niet in. Ik vind mijn foto’s niet meer goed genoeg, ik krijg er geen inspiratie van en ik vind dit soort fotografie gewoon niet meer zo leuk. Tijden veranderen en ik dus ook.

Dag 3, de ultieme ruistest.

Ik dacht dat de kerk donker was, nou dat valt dus wel mee als je bedenkt waar we vandaag heen gaan. De Wieliczka vlakbij Krakau is een van de grootste zoutmijnen ter wereld en daar is het pas echt donker. Voor het maken van foto’s heb je een vergunning nodig. Voor 10 zloty krijg je een sticker op je camera en mag je vrij fotograferen. De zoutmijnen zijn met de miljoenen bezoekers per jaar inmiddels goudmijnen geworden. 3,5 kilometer trappen en paden liggen voor ons en we gaan naar een diepte van 135 meter.

Ook deze keer neem ik weer één lens mee, de 16-35/4.0 FE. De A7S II staat erom bekend dat hij goed presteert met hoge ISO waarden. Sterker nog, hij is er speciaal voor gemaakt! De instellingen lopen uiteen van ISO 100 tot 409.600. Er zijn natuurlijk wel een paar beperkingen die je in gedachten moet houden. Kleur is reflectie van licht op een gekleurd oppervlak. In de mijn hebben we ten eerste het probleem dat er geen licht is, maar daarnaast dat het zout ook nog eens donkergrijs tot zwart is. Ik ben benieuwd hoe de camera daarmee omgaat.

De Story continues

De Sony A7 serie bestaat uit een volledige serie camera’s, waarbij alle modellen een eigen specifieke gebruik en doelgroep hebben. [lees ons uitgebreide artikel over alle verschillen tussen de A7 camera’s] De A7 s II misbruikte ik een beetje door een camera die specifiek gemaakt is voor zijn videoprestaties te gaan gebruiken als fotocamera. Dat laatste doet hij overigens goed, maar het kan veel beter. Ik heb de afgelopen tijd ook gefotografeerd met de andere camera’s uit de serie, hieronder een kort verslag.

De A7

In prijs/kwaliteitsverhouding staat de Sony A7 eenzaam aan de top. Het is een Full-frame camera met klasse voor de prijs van een goede APS-c camera. Ik nam hem mee naar Venetië en was erg onder de indruk van zijn prestaties. Klein, handzaam, scherp en zeer prettig in gebruik; dit is de ideale camera voor een stedentrip.

De A7 II

De A7 II is het slimmere en bijdehantere broertje van de A7. Hoewel hij later op de markt kwam is het toch echt de grote broer van de A7. Zo beschikt deze camera bijvoorbeeld over beeldstabilisatie op de sensor hetgeen ideaal is in combinatie met lenzen met beeldstabilisatie in de lens. Je beschikt dan over 5-assige beeldstabilisatie en het geheel geeft je 4,5 stops meer ruimte. Omdat de beeldstabilisatie nu ook in de camera zit kun je ook erg leuk spelen met de exotische lenzen van vroeger en nu zoals Canon, Leica, Contax, Zeiss en Voigtlander. Deze lenzen, gemaakt voor kleinbeeld film, komen natuurlijk prima tot hun recht op een Full-Frame digitale camera. Zelf probeerde ik de camera uit met een Leica 90mm Summicron, een Leica 35mm Summicron en Contax Planar 45/2.0. Scherpstellen doe je handmatig, maar met de Focus peaking in de camera is dit een eitje. Adapters zijn er in vele soorten en maten, je kunt dus ook andere lenzen gaan proberen.

De A7R II

Het topmodel van deze serie is de Sony A7R II. Deze camera met maar liefst 42.4 megapixels is bij uitstek geschikt voor het vastleggen van zeer gedetailleerde foto’s, ideaal dus voor in de studio en voor het fotograferen van natuur en architectuur. Als point en shoot of snelle full frame systeemcamera is de camera iets minder geschikt. Ga je voor kwaliteit, kwaliteit en nog eens kwaliteit dan is dit wel je beste vriend. Om te laten zien wat voor kwaliteit hier uit kan komen nam ik de camera een dagje mee naar huis en maakte wat foto’s in de omgeving. Tevens testte ik wat andere lenzen en maakte ik een paar foto’s om de ruis, of juist het ontbreken daarvan, aan te tonen.