Review Leica Q

Leica Q, dure compactcamera of goedkope Leica? that's the Question.

Het Duitse merk Leica is al sinds jaar en dag een waar begrip in de fotowereld. Dit komt zowel door de geweldige lenskwaliteit, maar zeker ook door het mooie strakke en tijdloze ontwerp. En laten nu vooral deze twee redenen voor mij de trigger zijn geweest om interesse te hebben in de Leica Q. Ik keek al langer met een begerende blik naar Leica camera's, maar telkens kwam ik tot de conclusie dat deze financieel ver buiten mijn budget vielen. Tot ineens de geruchten kwamen dat Leica met de Typ 116 op de markt zou komen.

De Leica Q Type 116 is een high end fullframe compactcamera. Zonder poespas, maar wel met een Leica Summilux 28/1.7 lichtsterk objectief en krachtige 24mp fullframe CMOS beeldsensor. Wauw, dit zou weleens mijn Leica droom dichter bij kunnen brengen! Met een prijs van €4275 is de camera zeker kostbaar, maar vergeleken met een Leica M-P body van €7050,- met 28/1.4 Summilux lens van €5800,- (totaal €12850,-) mag je deze 'een koopje' noemen.

Aan de slag

Na lange tijd op de wachtlijst te hebben gestaan bij Cameraland heb ik eindelijk mijn Leica Q geleverd gekregen. Wat dat betreft heeft Leica veel overeenkomsten met Apple. Als ze een nieuw product aankondigen weten ze dat al voor de lancering zo populair te maken dat er vanaf het begin schaarste ontstaat in de markt.

Hoogste tijd om eindelijk samen met mijn Leica (en vriendin) op pad te gaan. De bestemming is New York 'The city that never sleeps'. De grote diversiteit van de stad, de vele indrukwekkende architectuur en de kleurrijke mensen maken dit naar mijn idee een uitstekend decor om deze camera uit te proberen.

Binnen enkele uren door de stad lopen valt al op de deze camera ongelooflijk veelzijdig is. Door zijn lage gewicht van slechts 640 gram en compacte formaat is deze echt makkelijk mee te nemen, zeker vergeleken met een fullframe dSLR. De specificaties doen verwachten dat vooral de vaste Summilux 28mm F1.7 lens je zal beperken in het gebruik, maar dit blijkt in de praktijk gelukkig niet het geval. Met een druk met je duim heb je de beschikking over de zeer handige door Leica ingebouwde digitale crop van 28 naar 35mm en zelfs 50mm. Hierdoor heb je eigenlijk de beschikking over drie lenzen. Dit geeft je veel extra mogelijkheden en de hoge kwaliteit blijft gewaarborgd, zelf als de resolutie hierdoor terugloopt naar:

• 28mm 6000 x 4000 px
  • 35mm 4800 x 3200 px
  • 50mm 3360 x 2240 px

Zelfs de laatstgenoemde 50mm Crop biedt een uitstekend resultaat zowel op scherm als in print!

Autofocus en macro

Twee belangrijke functies van de Leica Q die direct in het oog springen zijn de autofocus en de macro functie. Iets wat deze TYP 116 Q wel heeft, maar zijn duurdere broer de Leica M-P bijvoorbeeld niet. De traditionele Leica M objectieven staan erom bekend dat ze niet bepaald dicht bij kunnen scherp stellen en ze beschikken al helemaal niet over autofocus. Deze Q dus wel en alleen dat al maakt hem verbazingwekkend veelzijdig.

De autofocus functioneert uitstekend en zit er bijna nooit naast. De snelheid is niet wat je gewend bent van bijvoorbeeld een professionele fullframe spiegelreflex camera, maar is zeker goed te noemen. Ook heeft deze camera een geweldige manual focus stand met focus peaking. De lens heeft een zeer nauwkeurig in te stellen Mf die aanvoelt als die van een M-lens. In de macro stand kan de camera al vanaf 17cm scherpstellen en zelfs op zo'n korte afstand is de autofocus accuraat.

Zoeker

Gelukkig hebben ze op de Q de zoeker niet achterwege gelaten. De Typ 116 is uitgerust met een 3.68mp viewfinder van een zeer hoge kwaliteit. Middels een sensor schakelt de viewfinder automatisch aan zodra je de camera voor je gezicht plaatst. Het fotograferen door de zoeker biedt een aantal voordelen. Je hebt geen last van zonlicht op je lcd scherm, de camera wordt dichter tegen je lichaam aan gehouden waardoor je minder snel bewegingsonscherpte hebt dan bij het fotograferen vanaf het beeldscherm en door het gebruik van de zoeker isoleer je je onderwerp beter wat helpt bij een perfecte kadering.

Design

Zoals je kan en mag verwachten van een vooraanstaand Duits premium merk voert ook bij deze Leica Duitse degelijkheid de boventoon. Duitse degelijkheid staat normaliter niet synoniem voor sexappeal, maar die vlieger gaat in dit geval niet op. De Leica Q weet je zintuigen te prikkelen zelfs voordat je er een foto mee hebt gemaakt. De vormgeving en materiaal gebruik passen in het rijtje Apple, Rolex en Porsche. Niet alleen het gebruiken van een Leica, maar ook het bezitten van een Leica dragen bij aan de totaalbeleving. Mede vanwege de tijdloze en compromisloze vormgeving en afwerking is de waardevastheid van een Leica zeer hoog, wat niet geheel onbelangrijk is als je net 4k+ hebt uitgegeven.

Beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit, dat is waar deze camera zich van zijn concurrenten los maakt. Voorheen fotografeerde ik weleens met een Fuji X100, waarvan ik moet zeggen dat die een fenomenale prijs kwaliteit verhouding heeft, maar mede door de grote sensor en sublieme objectief heeft de Leica Q wel een heel erg veel hogere beeldkwaliteit. Het feit dat Leica bij de ontwikkeling de sensor en lens volledig op elkaar hebben afgestemd biedt een tot op heden onnavolgbare scherpte. Ook als het aankomt op kleur is deze Leica een geweldenaar. De camera levert mooie natuurgetrouwe kleuren die met een prachtige nuance worden weergegeven. Om het maximale uit deze (maar eigenlijk iedere) camera te halen gebruik je hem in RAW, maar de beeldkwaliteit in JPG is van hoog niveau en behoeft weinig correctie. De automatische witbalans laat zich niet snel voor de gek houden en staat zijn mannetje.

Een ander sterk punt van de Q is de kwaliteit bij weinig licht, ook hier zien we een prachtig samen spel tussen een lichtsterk objectief en een prachtige sensor die op hoge ISO uitstekend presteert. Het ISO bereik loopt van 100-50.000, waarbij de camera tot 10.000 ISO echt bruikbaar is!

Incognito

Een middagje rondhangen in Harlem doet je extra beseffen dat een van de sterke punten van deze fullframe krachtpatser zijn uiterlijk is. De Q is zowel functioneel onopvallend als minimalistisch stijlvol en met zeer veel oog voor detail ontworpen. Er is gebruik gemaakt van de allermooiste materialen, zoals bijvoorbeeld magnesium, waardoor de camera ook zeer solide aanvoelt. “Built like a tank, dressed like a Queen"

Wat ook direct opvalt als je met deze camera rondloopt is dat hij geen moment de aandacht trekt en door de meeste mensen wordt gezien als een oude analoge camera. Dat is dan ook direct een groot pluspunt voor een city trip of voor straatfotografie. Onbekend maakt onbemind dus voel je je in de wat mindere wijken nooit een running target.

En wanneer de heuse liefhebber/kenner je bij het zien van je camera begroet met een bescheiden goedkeurend knikje weet je dat je op pad bent met een icoon!

Vond je deze review leuk of handig? Deel dit dan met je vrienden, dat is wel zo leuk!
Bart Bel