Hasselblad digitale middenformaat camera

Bij Cameraland hebben we één grote passie, en dat is fotografie!

Het kan dan ook niet anders dan dat we de trotse dealer zijn van Hasselblad, de beste camera’s ter wereld! Ons team van vier Hasselblad specialisten staat altijd voor je klaar en in onze winkel en studio ben je van harte welkom voor een demonstratie.

De voordelen van Hasselblad Medium Format Camera’s

Ed Dorrestein is natuurfotograaf en mede-eigenaar van Cameraland. Binnen Cameraland is hij één van de Hasselblad specialisten en is dan ook regelmatig in het veld te vinden met een Hasselblad. Onderstaand zijn uitleg over de voordelen van Hasselblad midden formaat camera’s, oftewel antwoord op de vraag: Waarom een Hasselblad?


Groot is altijd beter

Medium formaat verwijst naar de jaren van de 120 spoel film, zoals gebruikt in de Hasselblad V-systeem camera’s. Tegenwoordig spreken we over middenformaat als de sensor groter is dan de 35mm full-frame camera’s. De sensorgrootte bepaalt uiteindelijk de detaillering in het beeld, groter is daarom echt beter!

When a pixel paints a thousand words

Sensor formaten

Niet alleen meer Megapixels

Hoewel de sensoren van Hasselblad over heel veel pixels per vierkante centimeter beschikken, is dit niet het enige wat telt voor de kwaliteit van het door Hasselblad geproduceerde beeld. Pixel afmetingen, ruisniveau, signaalruisverhouding, dynamisch bereik en kleurechtheid maken uiteindelijk het verschil. Momenteel gebruiken veel fabrikanten micro lenzen op hun sensoren om meer licht op te vangen, maar een grotere pixel vangt per definitie meer licht op. De totale lichtopbrengst en gevoeligheid van de sensor bepalen uiteindelijk het dynamisch bereik en ook dat is een van de punten waarop Hasselblad uitblinkt.

Dynamisch bereik

Dynamisch bereik kan worden omschreven als de tonale verhouding tussen zuiver zwart en zuiver wit. Om dit in perspectief te zetten: het menselijk oog heeft een dynamisch bereik van 24. Met andere woorden, als het verschil tussen licht (wit) en donker (zwart) in werkelijkheid groter is dan 24 F stops dan zien wij of geen doortekening meer in de schaduwen of geen doortekening meer in de hooglichten. Probeer maar eens verblind door een zaklantaarn in het donker achter de lantaarn nog iets te zien. Door een beperking in het dynamisch bereik zul je alles achter de zaklantaarn als donkere silhouetten zien.

De meeste digitale camera’s halen de 24 stops in de verste verte niet en zijn dus nog beperkter in het dynamisch bereik dan onze ogen. Dit wordt heel erg duidelijk als we met tegenlicht (bijvoorbeeld een laaghangende zon) een onderwerp proberen te fotograferen, dit onderwerp wordt dan vrijwel altijd een donker silhouette.

Dynamisch bereik Full Frame camera’s:
Canon 1DX 11.8 Evs
Canon 5D markIII 11.7 Evs
Nikon D4 13.1 Evs
Nikon D750 14.5 Evs
Sony A7II 13.6 Evs
Sony A7R II 13.9 Evs
Hasselblad H6D-50c 14.0 Evs
Hasselblad H6D-100c 15.0 Evs

In de fotografie betekent dynamisch bereik het volgende: Hoeveel stops licht kan de sensor aan als je start vanaf zwart (geen licht op de sensor) en doorgaat totdat de sensor puur wit weergeeft.


Signaal-ruisverhouding en pixelgrootte

Een pixel is een diode die, als hij licht opvangt, een signaal afgeeft. Dit signaal wordt hoger (sterker) naarmate er meer licht wordt opgevangen. De diode geeft van zichzelf al een zwak signaal af, dus ook als hij geen licht opvangt. Dit signaal is in de fotografie te vertalen als ruis. Laten we zeggen dat het reeds aanwezige signaal 1 is. Hoe meer licht er op de diode valt, hoe hoger het afgegeven signaal. Bij een kleine pixel is dit signaal bijvoorbeeld maximaal 10, we hebben dan een signaal-ruis verhouding van 10:1. Bij een grotere pixel valt er meer licht op de diode en geeft de diode dus een veel hoger signaal af. Wanneer dit afgegeven signaal bijvoorbeeld maximaal 100 is, hebben we een signaal-ruis verhouding van 100:1. De reeds aanwezige ruis zal bij een grotere pixel dus veel minder invloed hebben op de kwaliteit van het geproduceerde beeld.

Door het grotere sensor oppervlak van Hasselblad camera’s zijn de fotodiodes fysiek groter, de pixels groter en de microlensjes groter. Dat alles samen zorgt voor een betere full well capacity, wat staat voor de hoeveelheid signaal (lading) die een afzonderlijke pixel kan vasthouden. Daarnaast hebben we minder last van crosstalk, oftewel interferentie tussen naast elkaar gelegen pixels. Interferentie verstoort het signaal dat de diode afgeeft wat leidt tot foutieve kleurweergave en densiteit. Een Hasselblad camera combineert alle voordelen van de grootte van de pixels, de signaal-ruisverhouding en het grote aantal pixels.

Pixelgrootte Full Frame camera’s:
Canon 1DX 6,9µm
Canon 5D markIII 6,2µm
Nikon D4 7,3µm
Nikon D750 6,0µm
Sony A7II 6,0µm
Sony A7R II 4,5µm

Stel een pixel eens voor als een emmer. In een grotere emmer kan meer water (volume). Daarnaast is er altijd al een hoeveelheid water in de emmer aanwezig. Bij een grote hoeveelheid water (hoog volume) zal dat kleine beetje dat al op de bodem aanwezig is niet zo veel invloed hebben, bij een kleine emmer juist wel. We noemen dit de signaal-ruis verhouding en bij midden formaat is dit uitstekend en beter dan bij kleine sensoren.

Kleurweergave en kleurdiepte

Over smaak valt niet te twisten, maar over lelijkheid valt een hoop te zeggen. Dat geldt ook voor kleur en kleurweergave. De kleurweergave van een camera hangt af van:

  • Pixelgrootte
  • Dynamisch bereik
  • Kleurdiepte (bits) per kleurkanaal
  • Kleurprofiel dat toegepast wordt door de camerasoftware

In de fotografie draait alles om drie kleuren: Rood, Groen en Blauw afgekort als RGB. Met deze drie kleuren bouwen we het totale beeld op. Elke kleur kan een eigen tint hebben zoals rood, donkerrood en lichtrood. Bij een kleurdiepte van 8-bit is iedere kleur beschikbaar in 256 helderheidstinten en kunnen we 256 x 256 x 256 = 16,7 miljoen kleuren maken. Bij een kleurdiepte van 16 bits beschikken we over 65536 x 6536 x 65536 = 281 biljoen verschillende kleuren.

De meeste camera’s produceren tegenwoordig RAW files met een kleurdiepte van 12 of 14 bit. Hasselblad camera’s produceren RAW files met een kleurdiepte van 16-bit, wat dan ook direct de reden is waarom zij zo uitblinken in kleurweergave en bijvoorbeeld de weergave van huidtinten.

Omdat serieuze fotografen zulke hoge eisen stellen aan kleurnauwkeurigheid heeft Hasselblad het HNCS systeem ontwikkeld (Hasselblad Natural Colors Solution). Dit levert de best mogelijke kleurweergave direct uit de camera zonder gebruikt te maken van verschillende presets. HNCS levert vloeiende kleurovergangen en lijkt daarmee veel op de analoge film van vroeger. De kleurweergave van een Hasselblad beeld is, mede dankzij de 16-bit, veel beter dan die van de huidige generatie top camera’s.

Hasselblad True Focus, een unieke feature

True focus is een manier van scherpstellen die zo voor de hand ligt dat ik mij wel eens in verbijstering afvraag waarom (tot op heden) geen enkele andere camerafabrikant een vergelijkbaar systeem heeft gebouwd.

De uitleg in het kort:

Stel je wilt een portret schieten waarbij je de ogen scherp in beeld wilt krijgen. Als je scherpstelt op de ogen en daarna de camera iets kantelt, dan verleg je ook het scherpstelvlak. De ogen zijn dan niet meer gestoken scherp. Zeker bij middenformaat camera’s, camera’s met veel megapixels, open diafragma’s en korte afstanden kan dit probleem zich voordoen. Hasselblad heeft hier met True Focus iets op gevonden. Je stelt scherp, kantelt de camera, de camera meet de kantelbeweging, weet de afstand en stelt het schepstelvlak bij. Ei van columbus of in dit geval ägg från Hasselblad.

True Focus

De True Focus stand in de Hasselblad camera’s (beschikbaar vanaf de H4D) is een verfijning van de reeds bestaande en zeer nauwkeurige autofocus systemen.


Tilt en Shift met slechts 1 adapter

De Hasselblad HTS 1.5 tilt en shift adapter maakt je Hasselblad zo veelzijdig als een zwitsers zakmes. Een tilt van maar liefst 10 graden of een shift van circa 18mm geeft je een heel nieuw scala aan mogelijkheden op je bestaande set. Maar liefst vijf verschillende HC/HCD lenzen passen op deze adapter en de koppeling met je camera blijft in stand.


Hasselblad HTS 1.5, zo veelzijdig als een zwitsers zakmes

Het ontwerp van de nieuwe HTS 1.5 tilt- en shift adapter is er echt eentje uit de serie hogere wiskunde en Willie Wortel, de beeldcirkel van de lenzen is normaal gesproken immers te klein om verstellingen mogelijk te maken.....


Hoe fantastisch de camera ook is, welk detail de sensor ook kan vastleggen, alles valt of staat met de kwaliteit van de objectieven. Fujinon produceert sinds jaar en dag voor Hasselblad de lenzen en de prestaties zijn ronduit formidabel en met niets te vergelijken. Door de grote sensor zijn zeer onscherpe achtergrond te bereiken en verloopt die onscherpte zo ontzettend mooi vloeiend. Dit kun je nooit, maar dan ook echt nooit, met een Full Frame DSLR kan bereiken.

Flitsen zonder sync limiet

Hasselblad HC en HD lenzen hebben de sluiter in de lens zitten (centraalsluiters) en zijn nauwelijks gelimiteerd in flits synchronisatie tijd. Daar waar een DSLR zich moet behelpen met flitstijden tot 1/250 seconden kun je bij een Hasselblad met iedere flitser flits synchronisatietijden gebruiken tot 1/800 seconden. Natuurlijk kun je met speciale triggers en flitsers dit bij een moderne DSLR ook voor elkaar krijgen, maar het Hasselblad systeem werkt synchroon met iedere flitser en iedere studioset. Daarnaast is bij een centraalsluiter het rendement van de flitser veel hoger. Hoge ISO’s, korte sluitertijden en inflitsen bij daglicht is allemaal mogelijk. Geen probleem!

Hasselblad multishot

Voor de extreme weergave van scherpte in beeld beschikken diverse Hasselblad camera’s over multishot verkrijgbaar in 4x en 6x multishot. Mindblowing, jawdropping and awesome zijn zo maar wat engelse kreten die allen van toepassing zijn op deze techniek en de extreme scherpte die je hiermee bereikt.

De uitleg in het kort

De camera maakt vier of 6 opnamen achter elkaar waarbij de sensor steeds 1 pixel verschuift. Het resultaat is een opname met viermaal of zesmaal de standaard resolutie en extreem scherp.

Hasselblad multishot

Hasselblad Phocus is een unieke door Hasselblad ontwikkelde software die je in staat stelt je RAW beelden te verwerken, tethered te werken op zowel een Mac als een Windows machine en met een tablet of telefoon je camera te bedienen.....


Waarom een Hasselblad midden formaat camera?

Het antwoord staat hierboven, Hasselblad levert ongeevenaarde kwaliteit gecombineerd met geweldige features die je in staat stellen ongelooflijk scherpe en gedetailleerde beelden te maken. Een Hasselblad camera is uiteraard niet voor iedereen weggelegd, maar voor de fotograaf die geen concessies wil doen en alleen genoegen neemt met het allerbeste is het de investering zeker waard. Mocht je nog twijfelen bekijk dan de video waarin Karl Taylor het nog eens uitlegd.

Hasselblad digitale achterwand CFV-50c

Hasselblad gaat terug in de tijd met de techniek van vandaag met de digitale achterwand CFV-50c. Nu kunnen ook fotografen die verknocht zijn aan hun Hasselblad V systeem ( zelfs terug tot 1957) gebruik maken van de laatste technologische ontwikkelingen die Hasselblad op het gebied van digitaal beeld heeft bereikt.Je zult versteld staan van de resultaten. Je behoud namelijk het mooie zachte Bokeh van je lenzen terwijl je toch messcherpe beelden maakt.


Trade In Trade Up

Wij hechten veel waarde aan onze goede relatie met onze PRO-users en doen er alles aan om de de professionele fotograaf van dienst te zijn. Vandaar dat wij met ons exclusieve H6D Trade In programma een royale vergoeding bieden voor bestaande Hasselblad gebruikers en degenen die over willen stappen van andere merken.


Technische camera’s mogelijkheden

Alle professionele Hasselblad digitale backs kunnen worden gebruikt op een groot aantal technische- en groot formaat camera’s. Alle back’s - met uitzondering van de CVO en CFV - hebben een geavanceerde interface en maken aansluiting mogelijk op electronische sluiters. Daarnaast beschik je altijd over triggering via de ouderwetse flits aansluiting.


Geplaatst in:
Cameraland

Cameraland is een fotozaak gevestigd in Alkmaar. Je vindt bij ons praktisch alles op het gebied van fotografie en video. High end spiegelreflexcamera's, handige systeemcamera's, compactcamera's, camcorders, action cams, objectieven, filters, fototassen en allerlei accessoires; we hebben alles!

Cameraland is echter nog veel meer dan een winkel met een geweldig assortiment aan camera's en aanverwante artikelen. Wij bestaan al sinds 1987 en onze medewerkers hebben jarenlange ervaring in de fotohandel en zijn bijzonder gepassioneerd over fotografie. Wij weten echt waar we het over hebben en delen graag onze kennis en ervaring met onze klanten.