Gratis verzending in de Benelux
Op werkdagen voor 21 uur besteld, morgen in huis
Koopzondag 11 & 18 december
Geplaatst op 18 maart 2014

Smit in Beeld ziet “het licht”

De afgelopen week waren Jan en Mart als begeleiders van een groep fotografen naar de Lofoten (eilandengroep in het noorden van Noorwegen). Deze reis werd georganiseerd door Nordic Vision. En hoewel deze reis een noorderlichtreis wordt genoemd is het veel breder dan dat. De Lofoten kunnen ook het daglicht prima verdragen. Lang is de dag niet, want op deze breedtegraad is het later licht dan bij ons en ook wat vroeger donker.

Na een reisdag kwam het internationale reisgezelschap (2 Amerikanen, 1 Francaise, 7 Nederlanders en de begeleiding) bij elkaar op het vliegveld van Harstad.

De eerste dagen werd er door de spiegelgladde wegen weinig gereden. Rondom het verblijf is er gelukkig ook genoeg te fotograferen. Sneeuw, ijs, verstilde landschappen etc. Op de dagen dat we met de auto op pad konden werden er authentieke vissersplaatsjes bezocht. We konden daar de grote houten rekken vol stokvis fotograferen. Februari-maart is de periode waarin de kabeljauw naar de Lofoten komt om te paaien.

Deze kabeljauw, genaamd skrei, wordt in enorme hoeveelheden gevangen en aan grote rekken gehangen om te drogen om vervolgens naar vooral Italië en Portugal geëxporteerd te worden. Wat stond er verder op het programma: de zonsopkomst aan de oostkant van de Lofoten, afgelegen strandjes met in de achtergrond altijd aanwezig besneeuwde bergtoppen. In de avonduren bespraken we de overdag gemaakte foto's en gaven uitleg over programma's als Lightroom en Photoshop of bespraken we technieken als het maken van startrails.

's Avonds nam de spanning altijd wat toe. Is er noorderlichtactiviteit vanavond? Is het onbewolkt? Om onze kansen wat te vergroten maakten we gebruik van de kennis van het Polarlightcenter in Laukvik. Rob Stammes en Threes van Nieuwenhoven van het Polarlightcenter verzorgen lezingen over het noorderlicht, verstrekken informatie en na het bijwonen van de lezing kun je een sms service ontvangen over de activiteit van het noorderlicht.

De tweede avond van ons verblijf was er activiteit 2 (op een schaal van 9) wat zorgde voor mooi noorderlicht. Het was gedeeltelijk bewolkt maar voor iemand die het nog nooit had gezien was het een geweldige ervaring. We zijn tot een uur of twee 's nachts buiten gebleven om het vast te leggen. De dagen daarop was het of bewolkt of er was geen activiteit. We hadden ons er min of meer mee verzoend dat het bij die ene keer zou blijven. Maar de laatste avond zorgde voor een fantastische afsluiting. Hoge activiteit 7! Die avond was het zelfs hier en daar in Nederland zichtbaar.

Op de Lofoten begon de avond behoorlijk bewolkt en zagen we de aurora's vaag door de wolken heen. Later op de avond kwamen er gaten in de bewolking en werden we getrakteerd op prachtig noorderlicht. Het was niet alleen groen maar ook het rode licht was zichtbaar. Zo rood hadden we het nog niet eerder gezien. Later op de avond zagen en fotografeerden we zelfs de noorderlichtkroon. Rond drie uur 's morgens nam de activiteit af en hebben we ons bed opgezocht. Nog diezelfde dag om 21 uur stonden we weer op Schiphol.

Het is een prachtige week geweest met een gezellige groep mensen, mooie foto's en spectaculair noorderlicht.

Website: www.smitinbeeld.nl
Facebook: www.facebook.com/smitinbeeld
Schrijf je in...
Ontvang de laatste trends, updates
en aanbiedingen!

Schrijf je in en je ontvangt onze laatste trends, updates & aanbiedingen!