Gratis verzending in de Benelux
Op werkdagen voor 21 uur besteld, morgen in huis
Sinterklaas Deals: Tot 80% korting!
Geplaatst op 02 december 2013

Review Sony HX50V

Als Stagaire bij Cameraland zal ik iedere week een product testen en hier een review over schrijven. Afgelopen week was de eerste keer, ik kreeg de Sony HX50V een compactcamera met 20,4 megapixel en maar liefst 30x optische zoom mee. Ik was nieuwsgierig!

Bij het uitpakken van de camera merkte ik al snel dat het een lekkere lichte camera is die goed in de hand ligt. Voordat ik de camera kon testen, moest uiteraard eerst de batterij opgeladen worden. Helaas is dit alleen mogelijk via de kabel in de camera. Ik vind het persoonlijk makkelijker als ik de accu apart kan opladen. Het voordeel er wel van is, dat je de accu nooit uit je camera hoeft te halen en dus niet kwijt kan raken.

Ik was natuurlijk heel nieuwsgierig naar de camera, dus eenmaal opgeladen ben ik door het menu gegaan. Het is een makkelijk menu dat snel te begrijpen is en één van de leuke dingen vond ik toch wel, als vrouw zijnde, dat je kan kiezen welk kleur menu je wilt. Je hebt wit, zwart en roze. Nou ik wist het wel, Het roze menu uiteraard! Onderweg naar huis had ik al veel zin om foto’s te maken dus eenmaal op station Alkmaar kon ik het niet laten en pakte ik hem al uit mijn tas. In het menu kun je een aantal filter kiezen om een effect te geven aan je foto’s, ook was ik erg nieuwsgierig hoe de camera functioneerde in een donker omgeving.

Deze foto hebt ik gemaakt op station Alkmaar met als filter "Mini" en meteen viel het mij op dat de camera hele levendige kleuren geeft. Ik ben iemand die daar erg van houdt dus pluspunt! Ook viel de hoogte van de (automatisch) gekozen ISO-waarde nog mee ondanks dat het al donker was.

De volgende dag was ik toch wel benieuwd naar de 30 keer optical zoom. Ik ben gek op camera’s met veel zoom dus die moest zeker getest worden. Hier het resultaat.

De eerste foto is helemaal uitgezoomd op 24mm, de tweede foto op maar liefst 720mm! Toen bleek pas echt wat mogelijk is met deze super zoom camera. Door image stabilizer zien de foto’s er goed uit, al moet ik wel zeggen dat ik het ontzettend lastig vond om de camera op het onderwerp te houden. Iets bewegen en je bent je onderwerp weer kwijt! Gelukkig hebben ze daarvoor statieven uitgevonden, al ben je sneller geneigd die te pakken als je met groter/zwaardere camera's werkt, is het toch niet verkeerd voor de kleinere camera’s. Wanneer je heel ver bent ingezoomd, krijgt de camera wel de neiging om een wat hoger ISO waarde te kiezen wat resulteert in wat meer beeldruis. Dit is echter normaal bij dergelijke camera's. Bij elkaar elkaar was ik erg tevreden over het zoom bereik en de kwaliteit.

Ook was ik benieuwd hoe de andere filters, die je via het menu kan kiezen, eruit zagen. Om dit te testen ben ik de natuur in gegaan. Lekker door de modder, vieze schoenen, maar je moet wat over hebben voor een foto! Hier zie je het resultaat van 2 verschillende filters. Houd er wel rekening mee dat niet ieder filter werkt voor het onderwerp dat je gekozen hebt. De camera doet uiteraard gewoon zijn werk! Dus aan jou om het juiste filter te selecteren bij het onderwerp dat je wilt fotograferen, jij bent tenslotte de fotograaf.

En toen zag ik het: kleine vogeltjes! ik dacht meteen ‘dit is een goede uitdaging voor de Sony HX50V‘. De vogeltjes zitten nog geen minuut stil en tevens vind ik het geweldig om vogels te fotograferen. Na een paar pogingen is het mij toch gelukt! Hij stel super snel scherp, maar het moment van foto maken duurde voor de snelle onderwerpen toch iets te lang. Hierdoor kun je iets bewegingsonscherpte krijgen, dit geldt natuurlijk voor foto‘s maken in de automatische stand. Maar ik heb de vogels en was toch blij met het resultaat. heet zoom bereik is daar wel geweldig voor, dat haal ik niet met mijn tele-objectief op mijn spiegelreflex.

Deze foto is geschoten met de Swift key filter, dit geeft trouwens op bepaalde onderwerpen een erg leuk winterachtig effect.

Verder heb ik nog een paar leuke foto’s gemaakt met de camera. Ik vind het een fijne camera met een geweldig zoombereik en goede kwaliteit foto’s. Snap je bepaalde dingen niet, dan heb je op de camera een vraagtekenknop zitten die je alles kan uitleggen over de camera en de instellingen. Ook heb je via het menu keuze uit leuke filters en via de snelknop (camera met 2 sterren) kun je snel je ISO waarde en belichting instellen om zo de mooiste foto's te maken. Hij ligt lekker in de hand en is niet zwaar. Het is een leuke camera voor mensen die van alles in één houden.

De plus en minpunten.

+ 30x optische zoom
+ Optische beeldstabilisatie