Gratis verzending in de Benelux
Op werkdagen voor 21 uur besteld, morgen in huis
Koopzondag 11 & 18 december
Geplaatst op 05 juli 2013

Review – Fujifilm X20

De Fujifilm X10 heeft in korte tijd heel veel fans gekregen. Een echte liefhebberscamera!. En met de X20 lijkt Fujifilm daar nog eens dik overheen te gaan. Professioneel fotograaf Ruud Legdeur ziet heel veel in de X20, maar zijn test wijst natuurlijk pas uit of de camera aan zijn verwachtingen voldoet. We verklappen alvast dat hij de camera heeft gekocht, maar hij heeft ook al wensen voor een X30!

De afgelopen weken kreeg ik de kans van Cameraland.nl om de nieuwste camera van Fujifilm te testen, de X20! De grote vraag die ik wilde beantwoorden is of deze camera geschikt zou zijn als allround camera met mooie kwaliteit. Ik was al tijden op zoek naar een camera die ik elke dag bij me zou willen hebben. En de lat ligt hoog omdat ik de Sony Nex-7 gewend ben. Maar zelfs die is te groot om samen met losse lensjes steeds mee te nemen.

In theorie heeft deze camera alles aan boord waar ik mee uit de voeten kan. Een optische zoeker, een lichtgevoelige zoomlens van groothoek tot licht tele tot macro, fijne bediening en redelijk makkelijk mee te nemen. De retro uitstraling is iets waar ik wel van houd, aangezien ik nog zeer veel analoog werk met oude camera´s. En op straat val je dan niet zo erg op want het lijkt op een ouderwets ding. Na één week testen heb ik de camera zelf gelijk aangeschaft! Zo tevreden was ik er over. Hieronder zal ik de voor mij belangrijkste ins en outs toelichten en aan het eind de voor- en nadelen opsommen.

Bediening

De X20 is zeer snel te bedienen, echt ideaal! Met de hand de lens uitdraaien en hij staat aan. In- en uitzoomen gaat razendsnel met de hand. De meeste compactcamera´s werken met een motortje, wat traag werkt als je snel wilt handelen. Je hebt verschillende knopjes en wieltjes die je kunt programmeren. De body ligt redelijk goed in de hand, ondanks dat deze niet al te groot is. En natuurlijk heb je zo´n fantastische optische zoeker. Die laat (jammer genoeg) maar 85% van het beeldvlak zien dus het is lastig om exact te kadreren (ik werk liever exact om later niets te hoeven croppen en dan pixels weggooien). Maar het went snel. Je ziet in de zoeker ook de belangrijkste info zoals sluitertijd, diafragma en de lichtmeting. Dat miste de X10.

Beeldkwaliteit

Hoe kleiner de sensor, de te meer lever je in aan beeldkwaliteit, dat is een gegeven. De sensor is wel groter dan bij een gemiddelde compactcamera maar kleiner dan bij een micro 4/3 sensor. Dat zie je dan ook als je 100% bent ingezoomd en gaat bewerken. De fijne details lopen wat vol, iets wat ik niet gewend ben met de Sony Nex-7 (die heeft een grotere APS-C sensor). Maar alles is subjectief. Als je de beelden gebruikt voor internet of op normale formaten afdrukt zal je het verschil niet gemakkelijk zien. Door de speciale nieuwe Fuji sensor oogt alles ragscherp en krijg je een mooi contrast. Dat hebben ze knap gedaan. De beste kwaliteit krijg je door in RAW te schieten. Als je de camera het beeld laat omzetten in JPG krijg je veel van die rare kleine afwijkingen/artifacts. Dat is niet te zien als het beeld klein is maar zodra je inzoomt valt het erg op.

Ruis

Hoe kleiner de sensor, hoe meer ruis je krijgt bij hogere ISO-waarden. Zelfs bij de laagste ISO-stand is er wat ruis waardoor minuscule kleine details vollopen. Vanaf ISO 400 begint het al echt korrelig te worden. En vanaf ISO 800 worden de kleuren ook fletser. Ik vind de camera bruikbaar t/m ISO 1600. Als je in JPG schiet kun je in de camera verschillende ruisonderdrukkingniveau´s kiezen. Ik vind ze alle erg lelijk, het beeld wordt plastic-achtig. Zelfs de laagste stand is daar nog iets van te zien, maar die is het meest acceptabel. Als je echter in RAW schiet kun je dit veel beter achteraf oplossen, in bijvoorbeeld Lightroom of Aperture. Zelf vind ik een korrel niet zo erg, het geeft ook levendigheid. Het karakter van de korrel/ruis is redelijk aangenaam. Minder mechanisch dan de meeste sensoren die ik ken. Vooral als je in zwart/wit werkt. En die fletse kleuren kun je goed corrigeren. Uiteindelijk heb ik de sensor weten te waarderen.

Lenskwaliteit

De lenskwaliteit is erg goed, gezien het kleine formaat en het zoombereik! Op 28mm zie je wat vervormingen en wat chromatische abberatie maar dat is digitaal simpel op te lossen. Zodra je iets gaat inzoomen zijn die problemen weg. En die problemen zijn dus minimaal. De lens is lichtsterk, van f2.0 bij groothoek tot f2.8 bij tele. Erg fijn, want dan kun je de ISO-waarde laag houden. En voordeel is dat je ook nog een redelijke onscherpte kunt bereiken. Iets wat de meeste compactcamera's niet kunnen, door de kleine sensor. Want hoe kleiner de beeldsensor, des te groter is de scherptediepte. De beeldvoordracht in de onscherpte (ook wel bokeh genoemd) is wat aan de drukke kant, maar acceptabel. Het is fijn dat je in ieder geval nadruk kunt leggen op je hoofdonderwerp. Van lensflare (overstraling) is bijna geen sprake, je moet je best doen om flare te krijgen. De coating op de lens is schijnbaar erg goed. Een zonnekap is niet perse nodig.

Dynamisch bereik

Het dynamisch bereik vermeld ik even apart, want ik was hier echt verbaasd over. Je kunt bijna 2 stops over- of onderbelichten en dan toch nog de details terugkrijgen. Dat ben ik niet gewend van de kleinere camera´s. Erg fijn!

Accessoires:

Als je de camera iedere dag meeneemt is een goede bescherming essentieel. Fujifilm heeft een mooie leren cameratas die strak om de body zit waardoor het geheel toch klein blijft. De tas van de X10 past daar ook op, en dan bespaar je weer wat tientjes. Je kan ook een losse zonnekap kopen gecombineerd met een filterhouder (52mm). In de filterhouder kan ik dan polarisatiefilter schroeven wanneer ik dat nodig heb. Overigens kan de cameratas niet dicht als de zonnekap op de lens zit. Die moet je er dan afschroeven. Een extra accu is handig want de gebruikstijd is niet superlang. Na een uurtje of 2 tot 3 intensief gebruik is de accu wel leeg. Voor de afstandsbediening zit er in de ontspanknop een ´ouderwetse´ draadontspanneraansluiting. Werkt prima. Draadloos bedienen gaat dus niet jammer genoeg. Voor langere afstanden zou je een pneumatische draadontspanner kunnen gebruiken, die een bereik heeft van 5 meter. Op de afdrukknop heb ik een soft-button geschroefd. Die heb je van verschillende merken. Je hebt dan een directer contactgevoel met afdrukken. Ook heb je van het merk Thumbs Up een duimgripje zodat de camera beter in de hand ligt. Maar dat is wel erg prijzig t.o.v. de cameraprijs.

Conclusie:

Een erg mooie camera, supersnel in gebruik en ideaal voor straatfotografie en allroundfotografie. Ook een camera die voor de gevorderde amateur veel mogelijkheden biedt. Ik gebruik de camera zelf vooral om al mijn bezigheden vast te leggen en hobby´s te delen.

Voordelen:

• Aan- en uitzetten m.b.v. de lens
  • Mooi retro design